Spółka Moray Offshore Windfarm (East) Ltd (nazywana w skrócie „Moray East”) ogłosiła na swojej stronie interentowej zakończoną powodzeniem instalację pierwszego fundamentu kratownicowego turbiny wiatrowej w ujściu zatoki Moray Firth. Fundamenty kratownicowe (docelowo ma ich być 103) to konstrukcje stalowe, na których zostanie zainstalowana setka turbin wiatrowych i trzy morskie stacje elektroenergetyczne.
Prace lądowe wspierające instalację prowadzone są z obiektu Global Energy, znajdującego się w porcie Nigg w regionie Easter Ross.
Jak skomentował kierownik operacji, Ed Maycock: "Pomimo wyzwań związanych z pandemią koronawirusa i problemami związanymi ze statkiem instalacyjnym w ostatniej chwili przed instalacją, udało nam się bezpiecznie dokonać tych prac. Chciałbym podziękować wszystkim, którzy pracowali na to, aby było to możliwe".
Przypomnijmy, że na początku maja doszło do poważnego wypadku w porcie w Rostocku, przy nabrzeżu używanym przez oddział firmy Liebherr. Ramię nowego żurawia Liebherr HLC 295000 o dopuszczalnym obciążeniu roboczym 5000 ton uległo niemal całkowitemu zniszczeniu. Wypadek miał miejsce podczas prób obciążeniowych na statku do instalacji morskich turbin wiatrowych Orion I, który miał być wykorzystany przy budowie Moray East. Więcej na ten temat TUTAJ.
Morska farma wiatrowa Moray East należy do EDPR, ENGIE, DGE i CTG. Projekt o docelowej łącznej mocy 950 MW ma być oddany do eksploatacji w 2022 r. Farma jest położona 22 km od wybrzeża zatoki Moray Firth w Szkocji. Według założeń, ma być w stanie zaspokoić zapotrzebowanie na energię elektryczną nawet 950 000 gospodarstw domowych w Wielkiej Brytanii. Energia elektryczna wygenerowana przez FW Moray East pozwoli uniknąć emisji nawet 1,4 mln ton ekwiwalentu CO₂ rocznie (zakładając zastąpienie produkcji energii elektrycznej ze spalania gazu ziemnego energią wiatrową). Co więcej, farma jest budowana na wodach głębszych niż większość istniejących już farm wiatrowych w Wielkiej Brytanii. Ze względu na to, wymagane jest zastosowanie trójnożnych fundamentów kratownicowych dla każdej platformy wspierającej turbiny i stacje elektroenergetyczne. Do każdej platformy dźwigającej turbiny i stacje elektroenergetyczne potrzebne są trzy konstrukcje wsporcze, co daje łącznie 309 takich struktur na cały projekt.
O kontrakt na budowę około 30 górnych części fundamentów kratownicowych wraz z ostatecznym montażem ubiegała się szczecińska fabryka ST³ Offshore. Niestety, kontrakt ten przypadł finalnie belgijskiej firmie Eiffage.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza