Rośnie intensywność projektów związanych z energetyka wiatrową na Bałtyku, ale konkurencja nie przygląda się temu bezczynnie. W poniedziałek plany rozwoju omawiali ministrowie krajów Europy Zachodniej skupionych w sojuszu NSEC.
North Energy Energy Cooperation (NSEC) to regionalne forum współpracy energetycznej prowadzonej między Belgią, Niemcami, Danią, Francją, Irlandią, Luksemburgiem, Holandią, Norwegią i Szwecją. Ma ono na celu ułatwienie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na Morzu Północnym i wprowadzanie znacznych ilości morskiej energii wiatrowej na europejskich rynkach energii. Podczas poniedziałkowego spotkania na szczeblu ministerialnym z udziałem komisarza UE ds. Energii Kadri Simsona przedstawiciele państw skupionych w NSEC omówili plan działań na drugie półrocze. Będą one poświęcone dalszym pracom nad projektami hybrydowymi, planowaniem przestrzennym obszarów morskich i sieci morskich oraz długoterminową wizją wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w sektorze morskim aż do roku 2050. Coraz większą rolę ma w niej odgrywać wodór. Ministrowie krajów NSEC we wspólnej deklaracji zgodzili się co do kluczowej roli morskiej energii wiatrowej w realizacji scenariusza Komisji Europejskiej dotyczącego dekarbonizacji i osiągania europejskich celów klimatycznych do połowy stulecia. Morska energetyka wiatrowa ma wówczas osiągnąć w krajach Unii Europejskiej poziom 450 GW wobec dzisiejszej mocy zainstalowanej wynoszącej 23 GW.
Rozmawiano o przyspieszenie realizacji transgranicznych i międzynarodowych projektów morskiej energetyki wiatrowej, które mogą znacznie obniżyć koszty nowych projektów i poprawić wykorzystanie przestrzeni morskiej. Jako bariery dla realizacji tego rodzaju przedsięwzięć wskazano w szczególności różnice w krajowych regulacjach dotyczących użytkowania dna morskiego, rozbieżności w prowadzeniu aukcji energii, potencjalnie niezrównoważony podział kosztów i korzyści między państwa uczestniczące w projektach oraz sprzeczne interesy w korzystaniu z ograniczonej przestrzeni morskiej.
Europa jest już światowym liderem w dziedzinie morskiej energetyki wiatrowej. W ciągu ostatniej dekady sektor ten przyciągał inwestycje w wysokości średnio 9,4 mld euro rocznie, więcej niż jakakolwiek inna technologia OZE. Doprowadziło to do rozwoju dobrze prosperującej branży, tworzącej miejsca pracy i pobudzającej produkcję i obrót sprzętem i usługami. W branży morskiej energetyki wiatrowej w Europie funkcjonuje 33 000 bezpośrednich miejsc pracy, a kolejne 140 000 pośrednio z nią związanych to miejsca pracy na lądzie i na morzu. Obecnie 99% zainstalowanej mocy skupione jest na Morzu Północnym, ale działalność sektora dynamicznie rozwija się również na kraje Europy Środkowej i Południowej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów