CLECAT, Europejskie Stowarzyszenie Spedycji, Transportu, Logistyki i Służb Celnych, wystosowało do Unii Europejskiej wezwanie do zbadania praktyk największych linii kontenerowych. Organizacja wskazuje, że stosują nieuczciwe i dyskryminacyjne praktyki, zawyżają stawki i monopolizują rynek.
CLECAT twierdzi, że największe linie oceaniczne zarządzają swoimi pojemnościami w taki sposób, by z pozycji siły zawyżać stawki frachtowe i eliminować mniejszych i niezależnych operatorów z rynku. W ten sposób, według stowarzyszenia, dochodzi do nieuczciwej konkurencji, ale także sztucznego zawyżenia kosztów firm spedycyjnych i załadowców, a tym samym także konsumentów.
List wzywający do przyjrzenia się praktykom linii otrzymała unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager. CLECAT prosi o wykorzystanie uprawnień dochodzeniowych Komisji Europejskiej w celu ustalenia stopnia koncentracji i kartelizacji na rynku usług żeglugowych obsługujących kraje unijne i na rynkach spedycyjnych.
CLECAT wskazuje, że szczególnie niesprawiedliwa i dyskryminująca jest tzw. integracja pionowa, czyli połączenie różnych odrębnych procesów w ramach jednej spółki, jak dzieje się to np. w przypadku nabywania przez wielkie firmy żeglugowe kolejnych spółek zajmujących się m.in. spedycją, załadunkiem, czy produkcją kontenerów. Nicolette van der Jagt, dyrektor generalna stowarzyszenia, skomentowała problematyczna jest również konsolidacja.
– Mniejsza liczba przewoźników prowadzi do mniejszej liczby opcji, ograniczeń w podaży przestrzeni i dominacji na rynku, co z kolei umożliwia kilku przewoźnikom dyskryminację mniejszych firm, a to z kolei prowadzi do podwyższenia stawek dla wszystkich.
Unia Europejska do tej pory nie prowadziła dochodzeń w sprawie linii żeglugowych. Tematem zaczyna się interesować coraz żywiej Wielka Brytania, w ostatnich miesiącach poczynaniom linii przyglądały się bacznie także Stany Zjednoczone i niektóre kraje Azji.
Fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów