• <
nauta_2024

CRIST: konstrukcja specjalistycznego pontonu do budowy tunelu postępuje

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki CRIST: konstrukcja specjalistycznego pontonu do budowy tunelu postępuje

Partnerzy portalu

Fot. CRIST

W gdyńskiej stoczni CRIST trwają prace nad specjalistycznym pontonem, będącym kluczowym elementem, który umożliwi budowę 18-kilometrowego tunelu, który połączy niemieckie Puttgarden i duńskie Rødbyhavn.

Jednostka została nazwana Multi Purpose Pontoon, w skrócie MPP, czyli po prostu ponton wielozadaniowy. Daleko jej jednak do zwykłego pontonu. To specjalistyczna jednostka pływająca, jedyna taka na świecie, której integralną częścią jest specjalne urządzenie do układania kamieni i żwiru o nazwie SDT (Submersible Dumping Tool). Przy tym skomplikowanym projekcie stocznia CRIST współpracowała z polskim biurem projektowym StoGda.


– Jednostka posłuży do budowy niektórych z najważniejszych części naszego projektu. Fehmarnbelt Fixed Link to największy na świecie tunel tego rodzaju. Dlatego też potrzebujemy bardzo specjalistycznego i unikalnego sprzętu – tłumaczy Pedro Da Silva Jørgensen, zastępca dyrektora technicznego w Femern A/S, na wideo opisującym inwestycję.

W szczegółach o pontonie opowiadają Lars Conradsen, menadżer budowy z ramienia FLC, oraz Piotr Pallach, Project Manager w stoczni CRIST.

– Nasz MPP został zaprojektowany specjalnie do układania kamieni i żwiru z bardzo wysoką precyzją na dnie morza. To przygotowuje dno na duże elementy tunelu – opisuje Conradsen. Dodaje, że poszczególne fragmenty 18-kilometrowego tunelu trzeba umieścić z precyzją do 1,5 cm. – To bardzo ważne, żeby zrobić to ekstremalnie precyzyjnie – mówi.

Sam MPP to jednak tylko część inwestycji realizowanej przez CRIST. Kolejna to specjalne urządzenie do układania żwiru i kamieni, w które wyposażony jest ponton. Nazwane zostało SDT, od Submersible Dumping Tool, czyli zanurzalne urządzenie do zrzutu, które pracować będzie pod wodą.

– Jednostka składa się z dwóch części: części podwodnej i kadłuba – tłumaczy Piotr Pallach. – Podwodna część, która mierzy 47 metrów, jest połączona z kadłubem za pomocą zaledwie dwóch kabli.

Jednostka jest już bliska ukończenia. Jeszcze w tym roku ma trafić do zamawiającego, a pracę na morskim placu budowy tunelu Fehmarnbelt Fixed Link rozpocznie w 2024 roku.




etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.