W gdyńskiej stoczni CRIST trwają prace nad specjalistycznym pontonem, będącym kluczowym elementem, który umożliwi budowę 18-kilometrowego tunelu, który połączy niemieckie Puttgarden i duńskie Rødbyhavn.
Jednostka została nazwana Multi Purpose Pontoon, w skrócie MPP, czyli po prostu ponton wielozadaniowy. Daleko jej jednak do zwykłego pontonu. To specjalistyczna jednostka pływająca, jedyna taka na świecie, której integralną częścią jest specjalne urządzenie do układania kamieni i żwiru o nazwie SDT (Submersible Dumping Tool). Przy tym skomplikowanym projekcie stocznia CRIST współpracowała z polskim biurem projektowym StoGda.
– Jednostka posłuży do budowy niektórych z najważniejszych części
naszego projektu. Fehmarnbelt Fixed Link to największy na świecie tunel
tego rodzaju. Dlatego też potrzebujemy bardzo specjalistycznego i
unikalnego sprzętu – tłumaczy Pedro Da Silva Jørgensen, zastępca
dyrektora technicznego w Femern A/S, na wideo opisującym inwestycję.
W
szczegółach o pontonie opowiadają Lars Conradsen, menadżer budowy z
ramienia FLC, oraz Piotr Pallach, Project Manager w stoczni CRIST.
–
Nasz MPP został zaprojektowany specjalnie do układania kamieni i żwiru z
bardzo wysoką precyzją na dnie morza. To przygotowuje dno na duże
elementy tunelu – opisuje Conradsen. Dodaje, że poszczególne fragmenty
18-kilometrowego tunelu trzeba umieścić z precyzją do 1,5 cm. – To
bardzo ważne, żeby zrobić to ekstremalnie precyzyjnie – mówi.
Sam
MPP to jednak tylko część inwestycji realizowanej przez CRIST. Kolejna
to specjalne urządzenie do układania żwiru i kamieni, w które wyposażony
jest ponton. Nazwane zostało SDT, od Submersible Dumping Tool, czyli
zanurzalne urządzenie do zrzutu, które pracować będzie pod wodą.
–
Jednostka składa się z dwóch części: części podwodnej i kadłuba –
tłumaczy Piotr Pallach. – Podwodna część, która mierzy 47 metrów, jest
połączona z kadłubem za pomocą zaledwie dwóch kabli.
Jednostka
jest już bliska ukończenia. Jeszcze w tym roku ma trafić do
zamawiającego, a pracę na morskim placu budowy tunelu Fehmarnbelt Fixed
Link rozpocznie w 2024 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów