W gdyńskiej stoczni CRIST trwają prace nad specjalistycznym pontonem, będącym kluczowym elementem, który umożliwi budowę 18-kilometrowego tunelu, który połączy niemieckie Puttgarden i duńskie Rødbyhavn.
Jednostka została nazwana Multi Purpose Pontoon, w skrócie MPP, czyli po prostu ponton wielozadaniowy. Daleko jej jednak do zwykłego pontonu. To specjalistyczna jednostka pływająca, jedyna taka na świecie, której integralną częścią jest specjalne urządzenie do układania kamieni i żwiru o nazwie SDT (Submersible Dumping Tool). Przy tym skomplikowanym projekcie stocznia CRIST współpracowała z polskim biurem projektowym StoGda.
– Jednostka posłuży do budowy niektórych z najważniejszych części
naszego projektu. Fehmarnbelt Fixed Link to największy na świecie tunel
tego rodzaju. Dlatego też potrzebujemy bardzo specjalistycznego i
unikalnego sprzętu – tłumaczy Pedro Da Silva Jørgensen, zastępca
dyrektora technicznego w Femern A/S, na wideo opisującym inwestycję.
W
szczegółach o pontonie opowiadają Lars Conradsen, menadżer budowy z
ramienia FLC, oraz Piotr Pallach, Project Manager w stoczni CRIST.
–
Nasz MPP został zaprojektowany specjalnie do układania kamieni i żwiru z
bardzo wysoką precyzją na dnie morza. To przygotowuje dno na duże
elementy tunelu – opisuje Conradsen. Dodaje, że poszczególne fragmenty
18-kilometrowego tunelu trzeba umieścić z precyzją do 1,5 cm. – To
bardzo ważne, żeby zrobić to ekstremalnie precyzyjnie – mówi.
Sam
MPP to jednak tylko część inwestycji realizowanej przez CRIST. Kolejna
to specjalne urządzenie do układania żwiru i kamieni, w które wyposażony
jest ponton. Nazwane zostało SDT, od Submersible Dumping Tool, czyli
zanurzalne urządzenie do zrzutu, które pracować będzie pod wodą.
–
Jednostka składa się z dwóch części: części podwodnej i kadłuba –
tłumaczy Piotr Pallach. – Podwodna część, która mierzy 47 metrów, jest
połączona z kadłubem za pomocą zaledwie dwóch kabli.
Jednostka
jest już bliska ukończenia. Jeszcze w tym roku ma trafić do
zamawiającego, a pracę na morskim placu budowy tunelu Fehmarnbelt Fixed
Link rozpocznie w 2024 roku.
Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem