Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku podzieliło się w mediach społecznościowych wyjątkowym wydarzeniem. Dział Badań Podwodnych przyjrzał się z bliska wrakowi Catharina - drewnianemu żaglowcowi, tzw. szkucie rewskiej, zatopionej w 1945 roku. Odkrycia badaczy są imponujące.
Ekipa podwodnych badaczy na czele z dr Krzysztofem Kurzykiem w pierwszej kolejności oczyściła wrak z porastającej go roślinności i wykonała podwodną fotogrametrię, a wszystko po to, aby stworzyć trójwymiarowy model żaglowca.
W czasie prac na Bałtyku odkryto mosiężny iluminator, drewniany kołowrotek do logu ręcznego oraz drewnianą tablicę z wyrytą nazwą jednostki.
Szkuty rewskie, bo tak popularnie określano drewniane żaglowce służyły głównie do żeglugi kabotażowej w rejonie Zatoki Gdańskiej, przewożąc m. in. towary kolonialne, narzędzia, zboże, torf, piasek, kamienie oraz inne surowce budowlane.
Wrak Cathariny to pozostałość płaskodennej lomy, zbudowanej w drugiej połowie XIX w. Wiadomo, że w 1941 r. nabył ją w Tolkmicku szyper Emil Marek z Rewy. Po remoncie statek służył aż do 1945 r., kiedy to w wyniku ostrzału artylerii został zatopiony.
Catharina jest jednym z najciekawszych wraków przebadanych w tym sezonie przez Dział Badań Podwodnych NMM w Gdańsku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów