Zespół nurków należących do grupy Baltictech odkrył na dnie Bałtyku wrak niemieckiego transportowca Gerrit Fritzen. Jako okręt brał udział w operacji Hannibal i został zatopiony w jej trakcie przez radzieckie okręty. Jest też trzecim z pięciu jednostek morskich, które były zaangażowane do tej operacji, a jakie planowali znaleźć członkowie ekspedycji.
Przedsięwzięcie jest realizowane od 2020 roku, a jego założeniem było odnalezienie parowców Karlsruhe, Frankfurt, Orion, Gerrit Fritzen oraz Baltenlan. W tym samym roku odnaleziono pierwszy z tej listy, a następnie Frankfurt. 8 września br. nurkowie zbadali wrak znajdujący się nieopodal Władysławowa, leżący na głębokości 92 metrów ppm. Specjaliści zidentyfikowali jednostkę na podstawie napisu na dzwonie TERNA 1922, czyli pierwotnej nazwy statku i roku budowy. Pierwotnie został zbudowany w Wlk. Brytanii dla duńskiego armatora. Wraz z kapitulacją Danii w 1940 roku został przejęty jak wiele innych statków i okrętów, po czym wcielono go do Kriegsmarine jako Gerrit Fritzen.
Na początku 1945 roku, wraz z postępami Armii Czerwonej na froncie wschodnim dla III Rzeszy pojawiła się konieczność ewakuacji setek tysięcy cywilów i żołnierzy z rejonu państw bałtyckich, szczególnie historycznej Kurlandii. W ramach operacji Hannibal (niem. Unternehmen Hannibal), prowadzonej w okresie od stycznia do maja, zaangażowano blisko 1080 statków i okrętów, z czego 247 zostało zatopionych przez marynarkę wojenną ZSRR. Wraz z nimi zginęło blisko 20 tys. osób, w tym 6-9 tys. na najsłynniejszej z zaangażowanych jednostek, MS Wilhelm Gustloff. W przypadku Gerrit Fritzen jego dzieje na morzu zakończyły się 12 marca 1945, gdy po wypłynięciu z łotewskiej Lipawy do niemieckiej Lubeki został ok. godz. 12.00 zatopiony przez radzieckie lotnictwo. Wyjątkowe w jego przypadku miało być to, że obyło się w jego przypadku bez ofiar.
Jak zaznaczyli nurkowie, wrak jest mocno przykryty sieciami rybackimi, niemniej na podstawie wykonanych zdjęć mogli wykazać, że jest bardzo dobrze zachowany. Z racji na to, że nie pełni funkcji podwodnego cmentarza, potencjalnie będzie możliwy do eksploracji przez entuzjastów. Zespół planuje także dalsze poszukiwania wciąż niezlokalizowanych wraków Orion i Baltenlan.
W ramach Stowarzyszenia Baltictech działa grupa nurków, którzy czynnie promują Bałtyk jako najciekawsze miejsce do nurkowania wrakowego na świecie. Jedną z aktywności członków stowarzyszenia jest lobbowanie na rzecz większej dostępności bałtyckich wraków dla społeczności nurkowej. Ponadto pod tą nazwą jest organizowane w Polsce jedno z trzech największych spotkań nurków technicznych na świecie (pozostałe odbywają się w Australii i Wielkiej Brytanii). Konferencja odbywa się cyklicznie co dwa lata w Gdyni i jest dedykowana zagadnieniom nurkowym. W każdej edycji prelekcje są prowadzone przez wybitnych specjalistów z całego świata. W trakcie trwającej dwa dni konferencji, w przestrzeni wystawienniczej najwięksi producenci sprzętu nurkowego prezentują nowinki technologiczne, a sponsorzy przydzielają wyróżnienia.
Więcej zdjęć można zobaczyć na fanpage Baltictech.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym