Brytyjskie ministerstwo obrony odebrało pierwszy z dwóch statków, który po modyfikacjach będzie służył do ochrony kabli podmorskich oraz gazociągów i ropociągów.
Jak poinformował resort, statek Topaz Tangaroa przypłynął do portu w Birkenhead. Jednostka ma 98 metrów i po osiągnięciu gotowości operacyjnej będzie służyła jako statek patrolowy, z którego będą obsługiwane systemy ochrony podwodnej. Według przedstawicieli ministerstwa ma to kluczowe znaczenie dla wzmocnienia bezpieczeństwa narodowego.
Wkrótce okręt zostanie przemalowany, a na jego pokładzie zostanie zainstalowany sprzęt wojskowy. Jednostka jednym z dwóch wielozadaniowych okrętów do obserwacji oceanu (MROS) zamówionych przez brytyjską marynarkę. Jak przekazał resort obrony, w ciągu kilku dni statek zostanie formalnie przekazany do służby w Royal Navy.
– Pierwszy z dwóch specjalnych okrętów
do obserwacji podmorskiej latem dołączy do naszej floty,
zwiększając nasze możliwości i bezpieczeństwo wobec zagrożeń
występujących obecnie i w przyszłości. W czasach, gdy mamy do
czynienia z nielegalną inwazją Putina na Ukrainę, priorytetem jest
zapewnienie możliwości ochrony naszej krytycznej infrastruktury
narodowej – powiedział Ben Wallace, brytyjski minister obrony.
Okręt Topaz Tangaroa został zbudowany 4 lata temu i był przeznaczony do wspierania operacji podwodnych, w tym pracy na platformach wiertniczych, prac budowlanych, konserwacyjnych i inspekcyjnych, a także autonomicznych operacji podwodnych. Ważący 6 tys. ton statek jest wyposażony w lądowisko dla helikopterów, dźwig oraz rozległy pokład roboczy, a także posiada basen księżycowy.
– To nowa misja dla marynarki. Powierzono nam zadanie wsparcia, która ma na celu ochronę brytyjskiej infrastruktury, bezpieczeństwa i dobrobytu, co napawa nas wszystkich dumą – stwierdził komandor David Eagles, dowódca brytyjskiej marynarki.
Jak informuje brytyjski resort, załoga statku będzie liczyła ok. 24 marynarzy. Po zaokrętowaniu ok. 60 specjalistów Marynarki Królewskiej będzie obsługiwać systemy nadzoru podmorskiego oraz inne systemy badawcze i bojowe.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów