• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Japoński MOL nie rezygnuje z transportu LNG z Rosji

23.01.2023 11:08

Partnerzy portalu

Japoński MOL nie rezygnuje z transportu LNG z Rosji  - GospodarkaMorska.pl
Fot. MOL

Takeshi Hashimoto, prezes i dyrektor generalny japońskiego przewoźnika morskiego Mitsui O.S.K. Lines (MOL) planuje wznowić transport rosyjskiego LNG

 Będziemy transportować LNG z Rosji tak długo, jak będziemy mogli – powiedział Hashimoto podczas noworocznego przemówienia, cytowany przez portal branżowy offshore-energy.biz.

Zauważył, że niektóre firmy postanowiły wycofać się z działalności związanej z Rosją, ale MOL będzie nadal oferować „stabilne usługi transportowe”, kładąc najwyższy priorytet na zapewnienie bezpieczeństwa członkom załogi, ładunkowi i statkom.

Chodzi o import LNG z projektów terminali Sachalin 1 i Sachalin 2 na terenie Federacji Rosyjskiej, co ma dla Japonii strategiczne znaczenie. Według stanu na sierpień 2022 roku Japonia była największym na świecie importerem LNG z wynikiem 4,3 mld ton metrycznych importowanego LNG, przy czym około 10 proc. płynnego gazu pochodziło od rosyjskich dostawców - wynika z danych rządu USA. Ze względu na niedobory energii Japonia ogłosiła też powrót do energetyki jądrowej, której rozwój wstrzymała po katastrofie w Fukushimie w 2011 roku. 

Ze względu na dużą zależność od rosyjskiego gazu, rząd japoński był jednym z nielicznych rządów, który zachęcał firmy takie jak Mitsui & Co. i Mitsubishi Corporation do kontynuowania działalności jako inwestorzy w rosyjskim projekcie gazowym Sachalin 2. W ubiegłym roku projekt ten stracił głównego udziałowca, którym był brytyjski koncern petrochemiczny Shell. 

W sierpniu 2022 roku Kreml zatwierdził wnioski dwóch japońskich domów handlowych Mitsui i Mitsubishi Corp. o przeniesienie ich udziałów do nowego operatora. Mitsui nadal posiada 12,5 proc. udziałów w projekcie.

Hashimoto ma nadzieję, że prawie trzyletnie zamieszanie spowodowane przez COVID-19 wreszcie dobiega końca.

MOL pracuje również nad ekspansją w nietradycyjnych branżach żeglugowych, takich jak offshore wind (CTV) i rejsy wycieczkowe, aby ustabilizować zyski grupy i zabezpieczyć się przed zmiennością rynku żeglugowego. Ponadto MOL planuje rozpocząć w 2024 r. budowę jednostki Wind Hunter, statku produkującego wodór. 

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.