Takeshi Hashimoto, prezes i dyrektor generalny japońskiego przewoźnika morskiego Mitsui O.S.K. Lines (MOL) planuje wznowić transport rosyjskiego LNG.
– Będziemy transportować LNG z Rosji tak długo, jak będziemy mogli – powiedział Hashimoto podczas noworocznego przemówienia, cytowany przez portal branżowy offshore-energy.biz.
Zauważył, że niektóre firmy postanowiły wycofać się z działalności związanej z Rosją, ale MOL będzie nadal oferować „stabilne usługi transportowe”, kładąc najwyższy priorytet na zapewnienie bezpieczeństwa członkom załogi, ładunkowi i statkom.
Chodzi o import LNG z projektów terminali Sachalin 1 i Sachalin 2 na terenie Federacji Rosyjskiej, co ma dla Japonii strategiczne znaczenie. Według stanu na sierpień 2022 roku Japonia była największym na świecie importerem LNG z wynikiem 4,3 mld ton metrycznych importowanego LNG, przy czym około 10 proc. płynnego gazu pochodziło od rosyjskich dostawców - wynika z danych rządu USA. Ze względu na niedobory energii Japonia ogłosiła też powrót do energetyki jądrowej, której rozwój wstrzymała po katastrofie w Fukushimie w 2011 roku.
Ze względu na dużą zależność od rosyjskiego gazu, rząd japoński był jednym z nielicznych rządów, który zachęcał firmy takie jak Mitsui & Co. i Mitsubishi Corporation do kontynuowania działalności jako inwestorzy w rosyjskim projekcie gazowym Sachalin 2. W ubiegłym roku projekt ten stracił głównego udziałowca, którym był brytyjski koncern petrochemiczny Shell.
W sierpniu 2022 roku Kreml zatwierdził wnioski dwóch japońskich domów handlowych Mitsui i Mitsubishi Corp. o przeniesienie ich udziałów do nowego operatora. Mitsui nadal posiada 12,5 proc. udziałów w projekcie.
Hashimoto ma nadzieję, że prawie trzyletnie zamieszanie spowodowane przez COVID-19 wreszcie dobiega końca.
MOL pracuje również nad ekspansją w nietradycyjnych branżach żeglugowych, takich jak offshore wind (CTV) i rejsy wycieczkowe, aby ustabilizować zyski grupy i zabezpieczyć się przed zmiennością rynku żeglugowego. Ponadto MOL planuje rozpocząć w 2024 r. budowę jednostki Wind Hunter, statku produkującego wodór.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek