Południowokoreański koncern Hanwha zaprezentowała zunifikowaną wystawę obrony morskiej na Międzynarodowej Wystawie Morskiego Przemysłu Obronnego (Maritime Defense Industry Exhibition, MADEX). To pierwszy raz kiedy trzy jej firmy zaprezentowały się razem na tym wydarzeniu, dając okazję do zapoznania się z jej technologiami morskimi, szczególnie z myślą o przemyśle zbrojeniowym, a także okrętowym.
Wystawa miała na celu zaprezentowanie dorobku i oferty trzech podmiotów koncernu, stoczni z siedzibą w Geoje Hanwha Ocean, a także firm technologicznych Hanwha Systems i Hanwha Aerospace. Pierwszy z podmiotów przedstawił swoje doświadczenie w budowie statków oraz okrętów nawodnych i okrętów podwodnych, systemy zarządzania walką, drugi zaprezentował używane i projektowane platformy bezzałogowe, trzeci z kolei systemy magazynowania energii litowo-jonowej. Wszystkie jednocześnie sygnalizują współprace, by podkreślać ambicje całego koncernu w zakresie globalnych dostaw kompleksowych rozwiązań obronnych poprzez dostarczanie zintegrowanych i gotowych do misji technologii z myślą o prowadzeniu misji i operacji morskich na tle wyzwań XXI wieku.
Na swoim stoisku Hanwha Ocean wystawiła 17 projektów bezzałogowych pojazdów nowej generacji, okrętów nawodnych i podwodnych, której zdaniem przedstawicieli stoczni charakteryzują się najnowocześniejszymi technologiami, takimi jak elektryczne systemy napędowe, zintegrowane maszty, konstrukcje kadłubów stealth, które minimalizują śledzenie akustyczne i ciche systemy napędowe. Wśród swoich produktów firma wyróżniła okręt podwodny o wyporności ponad 3600 ton, znany jako KSS-III Batch-II. Jej zdaniem ma być to pierwszy na świecie posiadający zarówno system napędowy niezależny od powietrza (AIP), jak i akumulatory litowo-jonowe. Dzięki tym funkcjom okręt podwodny ma skuteczniej wykonywać swoje zadania pod wodą i osiągać najwyższą autonomiczność osiągalną dla jednostek z napędem konwencjonalnym.
Obok projektów okrętów i platform bezzałogowych stocznia chciała
pokazać się jako partner w zakresie transferu technologii i wsparcia branży
okrętowej i innowacji w kraju zamawiającego. Wiązało się to z prezentacją
oferty dotyczącej konserwacji, napraw i remontów (Maintenance, Repair,
Overhaul, MRO), składającej się na System całkowitego zarządzania eksploatacją
i konserwacją (Total Operation & Maintenance Management System, TOMMS), w
zamierzeniu dostosowany do zarządzania całym cyklem życia statku czy też okrętu.
Technologie te podkreślają zaangażowanie Hanwha w oferowanie dostosowanych
projektów i usług budowy jednostek morskich.
Przypomnijmy, że podczas MADEX 2025 Hanwha Ocean podpisała porozumienie o współpracy z przedstawicielami dwóch polskich stoczni, PGZ Stocznią Wojenną i Stocznią Remontową Nauta. Ma to obejmować współpracę w zakresie budowy i konserwacji statków i okrętów, Dzięki temu południowokoreański koncern zamierza wspólnie rozwijać i konserwować okręty podwodne w Polsce, dzięki czemu liczy na umocnienie swojej oferty w ramach programu „Orka”.
Czytaj więcej: Porozumienie o współpracy koncernu Hanwha z dwiema stoczniami należącymi do Polskiej Grupy Zbrojeniowej
Porozumienie o współpracy stocznia zawarła również z towarzystwem klasyfikującym Lloyd's Register (LR), celem zwiększenia swojej wiarygodności i projektów i zapewnienia o jakości w przypadku przyszłych rozwoju ofert eksportowych na okręty, zwłaszcza podwodne. W ramach tego partnerstwa firma Hanwha Ocean będzie stosować zasady NATO dotyczące okrętów wojennych zgodnie ze wskazaniami certyfikatora, poczynając od etapu projektowania. Celem tego ma być uzyskanie zatwierdzenia (Approval in Principle, AiP) i spełnienia międzynarodowych standardów, szczególnie z myślą o państwach Europy i Ameryki Północnej. Obie strony będą też współpracować w zakresie przeglądu projektu, kontroli jakości i wspólnego marketingu technicznego, wzmacniając bezpieczeństwo, niezawodność i globalną konkurencyjność rozwiązań morskich południowokoreańskiej firmy.
Targi były też okazją dla Hanwha Systems do zaprezentowania po
raz pierwszy prototypu swojego bezzałogowego pojazdu nawodnego (USV), a także
konsoli morskich nowej generacji i systemu zarządzania walką (CMS).
Wykorzystując technologie Hanwha Ocean i Hanwha Aerospace, USV został
zaprojektowany tak, aby zminimalizować ryzyko załogi i wspierać szerszy zakres
operacji morskich. Firma podkreśla zastosowanie technologii „operatora roju”,
autonomicznej nawigacji z możliwościami unikania fal i zintegrowanych rozwiązań
operacyjnych z myślą o połączonych operacjach platform bezzałogowych i zespołów
specjalistów (manned-unmanned teaming, MUM-T) w oparciu o komunikację
satelitarną na niskiej orbicie okołoziemskiej (low Earth orbit, LEO). Dzięki
temu koncern chce wskazać na swoje zdolności do budowania sieci połączonych
operacji morskich platform załogowych z systemami bezzałogowymi.
Wspomniane też litowo-jonowe systemy magazynowania energii (energy storage systems, ESS), pakiety napędowe i generujące energię morską Hanwha Aerospace mają wskazywać na położony nacisk na technologie magazynowania energii o wysokiej gęstości, które zwiększają możliwości operacyjne i wytrzymałość okrętów podwodnych. Więcej na ten temat pisaliśmy w relacji z dziennikarskiej wizyty w Korei Południowej, Widzieliśmy ofertę Hanwha Ocean w ramach programu „Orka”. Relacja z dziennikarskiej wizyty w Korei Południowej.
Obecność południowokoreańskiego giganta technologiczno-zbrojeniowego na największych targach przemysłu obronnego kraju Hanwha na targach MADEX 2025 odzwierciedla aktualnie prowadzone ciągłe inwestycje w zintegrowane technologie obronne i zaangażowanie w rozszerzanie strategicznych partnerstw na globalnych rynkach morskich. Obok Polski firma stara się o pozyskiwanie klientów i zamawiających także w innych krajach, oferując swoje rozwiązania do potencjalnych nabywców w innych państwach Europy, ale też Azji i Ameryki Północnej.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO