Gigant żeglugowy MSC nie przejmuje się opłatami portowymi wprowadzonymi w USA przez administrację Donalda Trumpa na statki zbudowane w Chinach i dalej zamierza tam zamawiać jednostki.
Marie-Caroline Laurent z MSC powiedziała podczas targów Nor-Shipping, że linie będą w dalszym ciągu zamawiać statki w USA i amerykańskie opłaty portowe nie stanowią dla nich bariery. Odniosła się w ten sposób do działań amerykańskiej administracji, która wprowadziła program dodatkowych wysokich opłat za obsługę w amerykańskich portach statków zbudowanych w Chinach. W ten sposób Trump chce zmusić armatorów do zaprzestania składania zamówień w Azji i – w najlepszym dla niego wypadku – przeniesienia produkcji do USA. Media raportują, że częściowo Waszyngton odnotował już sukces – liczba nowych zamówień złożonych w Chinach spadła, ale kraj ten dalej pozostaje niezagrożonym liderem na rynku stoczniowym.
MSC, będące obecnie największym armatorem na świecie, buduje w Chinach aktualnie kilkadziesiąt statków. Marie-Caroline Laurent, szefowa ds. relacji rządowych i polityki morskiej w MSC stwierdziła podczas debaty na Nor-Shipping, że grupa nie przestanie zamawiać tam jednostek.
– Mają kompetencje, mają możliwości. Dlatego będziemy nadal budować nasze statki właśnie tam – dodała. Oceniła, że próba odbudowy swojego przemysłu stoczniowego przez USA „jest dobra”. Potencjalnie daje bowiem armatorom większy wybór na rynku. – Ale rządy muszą zrozumieć, że to nie dzieje się z dnia na dzień – stwierdziła. Argumentowała, że do umocnienia sektora stoczniowego potrzebne są wykwalifikowane kadry, o czym przekonała się Europa, która musiała znacjonalizować wiele swoich zakładów.
Komentatorzy wskazują, że największe linie żeglugowe, takie jak MSC, Maersk czy CMA CGM, nie bedą miały większych problemów z wprowadzonymi przez Trumpa opłatami. Z jednej strony linie te stać na ich uiszczenie, w przeciwieństwie do wielu mniejszych przewoźników. Z drugiej - mają też największą możliwość przetasowania statków na liniach, by do USA zawijały jednostki nie budowane w Chinach, w ten sposób omijając nowe regulacje.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów