• <
nauta_2024

MSC nie boi się opłat portowych Trumpa i będzie dalej budować statki w Chinach

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki MSC nie boi się opłat portowych Trumpa i będzie dalej budować statki w Chinach
MSC Maura, fot. GospodarkaMorska.pl

Gigant żeglugowy MSC nie przejmuje się opłatami portowymi wprowadzonymi w USA przez administrację Donalda Trumpa na statki zbudowane w Chinach i dalej zamierza tam zamawiać jednostki.

Marie-Caroline Laurent z MSC powiedziała podczas targów Nor-Shipping, że linie będą w dalszym ciągu zamawiać statki w USA i amerykańskie opłaty portowe nie stanowią dla nich bariery. Odniosła się w ten sposób do działań amerykańskiej administracji, która wprowadziła program dodatkowych wysokich opłat za obsługę w amerykańskich portach statków zbudowanych w Chinach. W ten sposób Trump chce zmusić armatorów do zaprzestania składania zamówień w Azji i – w najlepszym dla niego wypadku – przeniesienia produkcji do USA. Media raportują, że częściowo Waszyngton odnotował już sukces – liczba nowych zamówień złożonych w Chinach spadła, ale kraj ten dalej pozostaje niezagrożonym liderem na rynku stoczniowym.

MSC, będące obecnie największym armatorem na świecie, buduje w Chinach aktualnie kilkadziesiąt statków. Marie-Caroline Laurent, szefowa ds. relacji rządowych i polityki morskiej w MSC stwierdziła podczas debaty na Nor-Shipping, że grupa nie przestanie zamawiać tam jednostek. 

– Mają kompetencje, mają możliwości. Dlatego będziemy nadal budować nasze statki właśnie tam – dodała. Oceniła, że próba odbudowy swojego przemysłu stoczniowego przez USA „jest dobra”. Potencjalnie daje bowiem armatorom większy wybór na rynku. – Ale rządy muszą zrozumieć, że to nie dzieje się z dnia na dzień – stwierdziła. Argumentowała, że do umocnienia sektora stoczniowego potrzebne są wykwalifikowane kadry, o czym przekonała się Europa, która musiała znacjonalizować wiele swoich zakładów.

Komentatorzy wskazują, że największe linie żeglugowe, takie jak MSC, Maersk czy CMA CGM, nie bedą miały większych problemów z wprowadzonymi przez Trumpa opłatami. Z jednej strony linie te stać na ich uiszczenie, w przeciwieństwie do wielu mniejszych przewoźników. Z drugiej - mają też największą możliwość przetasowania statków na liniach, by do USA zawijały jednostki nie budowane w Chinach, w ten sposób omijając nowe regulacje.


etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.