• <
nauta_2024

MSC Cruises powiększy swoją flotę wycieczkowców. Firma złożyła zamówienie na dwa kolejne statki

rk

19.05.2025 15:41 Źródło: MSC Cruises
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki MSC Cruises powiększy swoją flotę wycieczkowców. Firma złożyła zamówienie na dwa kolejne statki
Fot. MSC Cruises

Rankiem 19 maja firma MSC Cruises podpisała kontrakt na zamówienie dwóch nowych statków wycieczkowych klasy World. Zostaną one zbudowane we francuskiej stoczni Chantiers de l'Atlantique, z którą gigant turystycznego transportu pasażerskiego współpracuje od ponad dwóch dekad.

Zamawiający przekazał w komunikacie na portalu Linkedin, że nowe statki będą należały do serii World, liczącej obecnie sześć jednostek. Mają one 333 metry długości, 47 metrów szerokości i 68 metrów wysokości. Wyporność sięga między 205,700 a 215,863 GT. Każdy ze statków posiada 22 pokłady, na których przewozi prawie 9000 osób (6 762 pasażerów i 2 138 członków załogi). Statki tej serii osiągają prędkość do 22 węzłów, a napęd tworzą, obok silników zasilanych LNG, dwie pięciołopatowe śruby napędowe, siedem sterów strumieniowych (w tym 4 dziobowe i 3 rufowe). Dzięki wdrożeniu ekologicznych rozwiązań statek ma emitować mniejszą ilość CO2 w trakcie rejsu. To wraz z technologiami oszczędzania energii wpisuje się w politykę Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) i wskaźnika efektywności energetycznej (EEDI).

Fot. MSC Cruises


Głównym wykonawcą budowy tych jak i wcześniejszych wycieczkowców jest francuska stocznia Chantiers de l’Atlantique mieszcząca się w Saint Nazaire. Na ten moment zbudowała 19 statków wycieczkowych dla MSC. Ich niektóre elementy, w tym najnowszego, MSC World America, powstawały u podwykonawców. Jednym z nich była gdyńska stocznia CRIST S.A. We wrześniu 2023 roku do Francji został odholowany potężny megablok o roboczej nazwie X-34, będący elementem kadłuba wspomnianego statku pasażerskiego. Jego długość wynosiła ponad 133 metry, przy masie blisko 8 000 ton.

Nowe statki mają zostać dostarczone w latach 2029-2030. Klasa World swoimi rozmiarami ustępuje tylko budowanym dla Royal Carribean klasom Icon (do 250 800 ton brutto) i Oasis (do 235 600 ton brutto).

Portfel zamówień Chantiers de l’Atlantique obejmuje nie tylko luksusowe statki wycieczkowe. Oprócz tego odpowiada za dostarczenie okrętów dla Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale) oraz platform wydobywczych na morzu. Pozwala to zabezpieczyć tamtejsze miejsca pracy w branży stoczniowej, zapewniając zatrudnienie dla tysięcy osób w regionie Saint-Nazaire.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.