Chińska stocznia CIMC Raffles zorganizowała w swojej stoczni w Longkou ceremonię chrztu i przekazania samochodowca (PCTC) NOCC Pacific dla norweskiego przewoźnika Norwegian Car Carriers (NOCC). Posiadający dwupaliwowy napęd statek ma wyróżniać się też zgodnością z najnowszymi wytycznymi Międzynarodowej Organizacji Morskiej w kontekście dekarbonizacji żeglugi i ograniczania emisji CO2.
Chiny rozszerzyły obowiązywanie nowych „specjalnych opłat portowych” także na statki wycieczkowe zawijające do chińskich portów. Branża obawia się, że posunięcie to może doprowadzić do masowych zmian tras i rezygnacji z planowanych wizyt w Chinach.
Tuż po północy z niedzieli na poniedziałek główne lotnisko w Norwegii zostało zamknięte, gdy kontrola lotów otrzymała informacje o zaobserwowaniu dronów wokół Oslo-Gardermoen. Kilkanaście samolotów, w tym jeden z Polski, musiało czekać na lądowanie.
Wycieczkowce lubią zwracać na siebie uwagę, ale jednym z tych, które robią to najskuteczniej, jest bez wątpienia 293-metrowy Norwegian Prima. Jednostkę można było w piątek podziwiać w Porcie Gdynia.
Od czasu, gdy w listopadzie ub.r. szef resortu obrony Władysław Kosiniak-Kamysz zapowiedział, że do końca 2025 roku zostanie wybrany oferent, który dostarczy okręty podwodne polskiej Marynarce Wojennej, emocje wokół tematu tylko rosną. Do końca roku zostało mniej niż pięć miesięcy, a decyzja wciąż nie zapadła. Starający się o kontrakt oferenci prezentują zalety swoich propozycji, aby przekonać do nich polskie władze. Dowiedzieliśmy się, że jest możliwość, by okręt podwodny serii U212NFS, budowany dla włoskiej floty przez włoski k
Nawodne i podwodne drony coraz powszechniej stosowane są w ochronie morskich granic i wyłącznych stref gospodarczych. Informacje o wprowadzaniu nadwodnych i podwodnych dronów do ochrony morskich stref ekonomicznych, przeciwdziałania przestępczości, ochrony środowiska, walki z przemytem ludzi i narkotyków są coraz powszechniejsze i… coraz bardziej utajniane.
Port w Hamburgu oferuje statkom wycieczkowym kompleksowe rozwiązania w zakresie zasilania lądowego, wyprzedzając tym samym obowiązujące w UE przepisy dotyczące zasilania lądowego. Port oczekuje, że od 2027 r. wszystkie zawijające do portu wycieczkowce wyposażone w zasilanie z lądu będą korzystać z tej usługi.
Sektor morskiej energetyki wiatrowej potrzebuje specjalistów z cyfrowymi kompetencjami – od analizy danych i sztucznej inteligencji po cyberbezpieczeństwo i digital twin. Politechnika Gdańska, w ramach projektu DigiWind, wychodzi im naprzeciw, oferując elastyczne ścieżki kształcenia w tym zakresie. Rekrutacja na kursy i studia podyplomowe Digital Skills for Wind Energy Systems rusza już 1 sierpnia 2025 r.
W najnowszej, lipcowe publikacji "Szybki Monitor NBP" ukazało się omówienie badań przeprowadzonych wśród polskich firm na temat automatyzacji pracy. Zjawisko najsilniej widać w dużych firmach, branży przemysłowej.
W piątek 4 lipca br. w stoczni Remontowa Shipbuilding zwodowano prom pasażersko-samochodowy o napędzie hybrydowym, który stocznia buduje dla Torghatten Nord AS.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie