Ogłoszony w styczniu przez prezydenta USA plan „przebudzenia” amerykańskich stoczni wywołuje wiele kontrowersji głównie z jednego powodu. Jest nim nałożenie opłat na zbudowane w Chinach statki, które wpływają do krajowych portów. Celem jest wymuszenie zamówień na jednostki morskie w zakładach w USA, ale reperkusje tego mogą okazać się dotkliwe nie tylko dla branży stoczniowej. Na ten moment pojawiają się informacje o problemach wokół zleceń realizowanych w chińskich stoczniach.
W połowie marca na łamach Gospodarki Morskiej i na blogu Zbroja Adwokaci pisaliśmy o wojnie celnej USA-UE, a przede wszystkim jej skutkach dla przemysłu jachtowego (i całej gospodarki). Wojna celna trwa jednak dalej. Na początku kwietnia bieżącego roku USA ogłosiło nową falę/ ceł. Dotkną one również branżę jachtową.
Rozmowa z Piotrem Majem, prezesem spółki Fast Terminals działającej w Szczecinie.
Media obiegła informacja, że TotalEnergies, francuski koncern energetyczny, miał wstrzymać swoje projekty rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w USA. Jako przyczynę podano niepewność po wygraniu wyborów prezydenckich przez Donalda Trumpa, który wcześniej negatywnie wypowiadał się o energii pochodzącej z wiatru, sprzyjając bardziej wydobyciu konwencjonalnych źródeł kopalnych. Istnieją także obawy, że nowa administracja będzie rzucać kłody pod nogi firmom zaangażowanym w rozwój nisko- i zeroemisyjnych kierunków branż onshore i off
Przewozy towarów koleją muszą otrzymać pilne wsparcie, aby mogły na równych zasadach współistnieć z transportem drogowym - uważa prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) Ignacy Góra.
Rosyjska ropa i produkty rafineryjne docierają do wszystkich krajów, także krajów UE. Przemysł rafineryjny i jego przemysłowi odbiorcy mimo spowolnienia gospodarczego nie mogą się zatrzymać. Ropa naftowa z Rosji docierała w 2023 r. do rafinerii bez większych przeszkód. W 2024 r. dalej płynie zbiornikowcami szerokim strumieniem do europejskich portów i rafinerii.
Wciąż pozostaje niepewna sytuacja statku pływającego pod banderą Bangladeszu, M/V Abdullah. Porwana 13 marca jednostka miała znaleźć się na wodach Somalii, acz nie będących pod kontrolą władz tego państwa. Wychodzi że to pierwsze od pewnego czasu udane pochwycenie statku przez piratów.
Kilkadziesiąt statków handlowych, które miały wpłynąć do portów w Gabonie, musiało zakotwiczyć poza jego wodami z powodu puczu, jaki odbył się w tym kraju.
Międzynarodowe kryzysy ukształtowały morską obsługę towarów w porcie w Hamburgu w 2022 roku. Hamburskie terminale obsłużyły 119,9 mln ton ładunków morskich. Oznacza to zmianę o minus 6,8 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.
Kolejne tygodnie ciszy w recyklingu okrętowym w praktycznie wszystkich segmentach tonażu. Okres ten charakteryzował się małą ilością złomowanego tonażu oraz oferowanymi wysokimi cenami za okrętowy złom, sięgający już okolic 700 USD za ldt, a więc tzw. tonę statku pustego. Sytuację tę wzmacniał trwający ramadan oraz okres wielkanocny. W nowych budowach również trwało widoczne spowolnienie. Podobny trend miał miejsce w transakcjach kupna-sprzedaży używanych jednostek pływających.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie