• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Chińskie stocznie z problemami? Decyzja Donalda Trumpa względem opłat na statki zbudowane w Chinach na niedługo wejdzie w życie

Ogłoszony w styczniu przez prezydenta USA plan „przebudzenia” amerykańskich stoczni wywołuje wiele kontrowersji głównie z jednego powodu. Jest nim nałożenie opłat na zbudowane w Chinach statki, które wpływają do krajowych portów. Celem jest wymuszenie zamówień na jednostki morskie w zakładach w USA, ale reperkusje tego mogą okazać się dotkliwe nie tylko dla branży stoczniowej. Na ten moment pojawiają się informacje o problemach wokół zleceń realizowanych w chińskich stoczniach.

30.09.2025, 16:17
Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie

Wojna celna USA dla braży jachtowej – druga fala ceł

W połowie marca na łamach Gospodarki Morskiej i na blogu Zbroja Adwokaci pisaliśmy o wojnie celnej USA-UE, a przede wszystkim jej skutkach dla przemysłu jachtowego (i całej gospodarki). Wojna celna trwa jednak dalej. Na początku kwietnia bieżącego roku USA ogłosiło nową falę/ ceł. Dotkną one również branżę jachtową.

11.04.2025, 13:10
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Fast Terminals. W portach małe jest piękne

Rozmowa z Piotrem Majem, prezesem spółki Fast Terminals działającej w Szczecinie.

27.02.2025, 22:50
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Czy „Trump Effect” uderzy w morską energetyka wiatrową? Pierwsza firma wstrzymuje inwestycje w USA

Media obiegła informacja, że TotalEnergies, francuski koncern energetyczny, miał wstrzymać swoje projekty rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w USA. Jako przyczynę podano niepewność po wygraniu wyborów prezydenckich przez Donalda Trumpa, który wcześniej negatywnie wypowiadał się o energii pochodzącej z wiatru, sprzyjając bardziej wydobyciu konwencjonalnych źródeł kopalnych. Istnieją także obawy, że nowa administracja będzie rzucać kłody pod nogi firmom zaangażowanym w rozwój nisko- i zeroemisyjnych kierunków branż onshore i off

28.11.2024, 05:20
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Prezes UTK: przewozy towarów koleją muszą otrzymać pilne wsparcie

Przewozy towarów koleją muszą otrzymać pilne wsparcie, aby mogły na równych zasadach współistnieć z transportem drogowym - uważa prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) Ignacy Góra.

01.08.2024, 10:09
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Kraje europejskie na mapach przemytu ropy naftowej. Rosyjska ropa przecieka „flotami cieni”

Rosyjska ropa i produkty rafineryjne docierają do wszystkich krajów, także krajów UE. Przemysł rafineryjny i jego przemysłowi odbiorcy mimo spowolnienia gospodarczego nie mogą się zatrzymać. Ropa naftowa z Rosji docierała w 2023 r. do rafinerii bez większych przeszkód. W 2024 r. dalej płynie zbiornikowcami szerokim strumieniem do europejskich portów i rafinerii.

13.04.2024, 18:05
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Porwany przez piratów masowiec przybył na somalijskie wybrzeże

Wciąż pozostaje niepewna sytuacja statku pływającego pod banderą Bangladeszu, M/V Abdullah. Porwana 13 marca jednostka miała znaleźć się na wodach Somalii, acz nie będących pod kontrolą władz tego państwa. Wychodzi że to pierwsze od pewnego czasu udane pochwycenie statku przez piratów.

15.03.2024, 11:40
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Gabon. Statki stoją na kotwicy z powodu puczu

Kilkadziesiąt statków handlowych, które miały wpłynąć do portów w Gabonie, musiało zakotwiczyć poza jego wodami z powodu puczu, jaki odbył się w tym kraju.

02.09.2023, 16:31
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Globalna sytuacja polityczna wpływa na wyniki portu w Hamburgu

Międzynarodowe kryzysy ukształtowały morską obsługę towarów w porcie w Hamburgu w 2022 roku. Hamburskie terminale obsłużyły 119,9 mln ton ładunków morskich. Oznacza to zmianę o minus 6,8 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.

20.02.2023, 23:50
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Cisza na morzu – czy niektórym inwestycjom tonażowym i złomowaniom grozi zastój? Analiza rynku tonażowego (tydzień 14-18/2022)

Kolejne tygodnie ciszy w recyklingu okrętowym w praktycznie wszystkich segmentach tonażu. Okres ten charakteryzował się małą ilością złomowanego tonażu oraz oferowanymi wysokimi cenami za okrętowy złom, sięgający już okolic 700 USD za ldt, a więc tzw. tonę statku pustego. Sytuację tę wzmacniał trwający ramadan oraz okres wielkanocny. W nowych budowach również trwało widoczne spowolnienie. Podobny trend miał miejsce w transakcjach kupna-sprzedaży używanych jednostek pływających.

16.05.2022, 21:00
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.