Import LNG do Unii Europejskiej wzrósł o 18,5% w pierwszej połowie 2025 r. W tym samym okresie chińskie porty przepompowały w imporcie o ponad 20% mniej LNG niż w pierwszej połowie 2024 r. Mimo spadku popytu na LNG w Chinach w pierwszej połowie 2025 r. zaobserwowaliśmy odbicie, a globalny eksport wzrósł o 3% r/r do 210,5 mln ton – podaje Banchero Costa na bazie danych LSEG.
W I połowie 2025 r. zbiornikowce LNG miały znacznie więcej pracy niż tym samym okresie ubr. Globalny eksport LNG wzrósł o 3% r/r do 210,5 mln t. Największym graczem na rynku LNG są obecnie Stany Zjednoczone, które zapewniły prawie 25% dostaw w 1. połowie 2025 r. Na kolejnym miejscu znalazły się Katar z 19,6%, Australia z 18,8% oraz Azja Południowo-Wschodnia z 10,5% udziałem – podaje najnowszy raport Banchero Costa Research. W I połowie 2025 r. UE importowała 53,3 mln ton, co stanowi wzrost o 18,5% r/r.
W grudniu eksport amerykańskiego LNG osiągnął niemal rekordowe poziomy, wzrastając do 8,5 mln ton metrycznych (MT) dzięki uruchomieniu dwóch nowych zakładów. W całym 2024 roku dostawy wzrosły o 4,5% w porównaniu z rokiem 2023, wynosząc 88,3 MT – wynika z wstępnych danych firmy LSEG.
Dzisiaj do Terminalu im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu przypłynął statek z jubileuszową, 250. dostawą skroplonego gazu ziemnego. Od początku działania krajowego gazoportu odebrano w nim blisko 19,7 mln ton surowca.
Do świnoujskiego terminalu regularnie przybywają statki transportujące skroplony gaz ziemny, który jest niezbędny do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Kolejny raz przybył z nim statek zbudowany na potrzeby Grupy Orlen. To także 232 dostawa do świnoujskiego terminalu.
PKN Orlen poinformował, że w południowokoreańskim Mokbo trwają intensywne prace przy budowie jednostki o nazwie Saint Barbara (na cześć św. Barbary, patronki górników), który będzie dostarczał skroplony gaz m.in. do Polski. Prace są już bardzo zaawansowane i odbywają się terminowo. Jednostka na przełomie 2023 i 2024 toku ma być gotowa do realizacji komercyjnych rejsów.
Metanowiec Lech Kaczyński zawinął w piątek do terminalu LNG w Świnoujściu. Wyczarterowana przez PGNiG z Grupy Orlen jednostka rozładuje transport skroplonego gazu przywiezionego z USA.
Gazowiec Lech Kaczyński po raz pierwszy wypłynął z terminalu LNG Cheniere Sabine Pass w USA z ładunkiem LNG do Europy. W Świnoujściu ma pojawić się około 10 marca.
Od początku 2023 roku do Świnoujścia dotarły już dwie dostawy skroplonego gazu ziemnego.
Aż 58 ładunków LNG odebrała w Terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego Grupa ORLEN w 2022 roku. To najwięcej od początku funkcjonowania gazoportu. Łączny wolumen dostaw do Świnoujścia wyniósł 4,4 mln ton LNG, co oznacza wzrost o 57 proc. rok do roku. Intensyfikacja importu LNG pozwoliła zagwarantować bezpieczeństwo energetyczne krajowych odbiorców gazu pomimo trudnej sytuacji na europejskim rynku tego surowca.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie