Gazowiec Lech Kaczyński po raz pierwszy wypłynął z terminalu LNG Cheniere Sabine Pass w USA z ładunkiem LNG do Europy. W Świnoujściu ma pojawić się około 10 marca.
Jak raportowaliśmy wcześniej, Lech Kaczyński, pierwszy polski tankowiec LNG wyczarterowany przez PGNiG, popłynął po raz pierwszy do Stanów Zjednoczonych po zakontraktowany ładunek skroplonego gazu ziemnego. Statek wyruszył już w drogę do Polski, mając w ładowniach około 90-95 mln metrów sześciennych gazu ziemnego po regazyfikacji. Jak podają źródła, w Polsce, w terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu, statek ma pojawić się w okolicach 10 marca. Będzie to pierwsza zrealizowana przez jednostkę dostawa.
W amerykańskim terminalu LNG Cheniere Sabine Pass w pobliżu Port Arthur Lech Kaczyński pojawił się 16 lutego. Statek pobrał ładunek gazu na mocy długoterminowej umowy zawartej przez PGNiG z Port Arthur LNG, LLC, spółką zależną Sempra LNG & Midstream, LLC. Dzięki kontraktowi polska spółka zagwarantowała sobie roczne dostawy ok. 2 mln ton surowca przed 20 lat.
Lech Kaczyński został zbudowany specjalnie na potrzeby PNGiG, ale formalnie polska spółka czarteruje go od norweskiego armatora Knutsen OAS Shipping. PGNiG, a tym samym Grupa Orlen, będzie korzystać z tej i kolejnych budowanych jednostek na podstawie długoterminowego kontraktu. Armator odpowiedzialny będzie za obsadę załogi i stan techniczny statków, zaś PGNiG Supply & Trading posiada pełną kontrolę handlową nad gazowcami.
Lech Kaczyński wypłynął ze stoczni Hyundai Heavy Industries w Ulsan w drugiej połowie grudnia 2022 roku. Jednostka mierzy prawie 300 metrów i może przewieźć 174 tys metrów sześciennych LNG, co przekłada się na około 100 mln metrów sześciennych gazu po regazyfikacji.
W tym roku do eksploatacji ma zostać oddany drugi, bliźniaczy gazowiec – Grażyna Gęsicka.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów