Firma z branży zbrojeniowej, Diehl Defence, poinformowała o udziale w największych od czasów Zimnej Wojny morskich ćwiczeniach strzeleckich Marynarki Wojennej Niemiec, pk. „Maritime Firing Exercise 2025” (MFE). W ich trakcie na jednej z fregat typu F125, FGS Baden-Württemberg, zaimplementowano moduł do zwalczania celów powietrznych, co wywołało lawinę komentarzy w kontekście uzbrojenia i zdolności obronnych niemieckich okrętów.
Choć jeszcze ich budowa nie ruszyła, kolejny raz pojawiła się informacja, że Marynarka Wojenna Niemiec (Deutsche Marine) otrzyma więcej planowanych, dużych fregat typu F127, przeznaczonych do zwalczania celów powietrznych. Po tym jak Bundestag dał „zielone światło” na rozwój projektu w grudniu 2024 roku, zamówienie wzrosło pięciu do sześciu, aż w końcu mówi się nawet o ośmiu okrętach. Pojawia się też pytanie, co z trapioną przez problemy budową fregat typu F126.
Początek sierpnia wiązał się z kluczowym wydarzeniem dla mającej siedzibę w niemieckiej Kilonii stoczni TKMS (wcześniej thyssenkrupp Marine Systems, tKMS). Odbyło się nadzwyczajne, walne zgromadzenie akcjonariuszy, które potwierdziło wydzielenie zakładu od koncernu thyssenkrupp. W zamierzeniu celem jest wzmocnienie stoczni jako niezależnego podmiotu w sektorze morskim.
Gdy w grudniu 2023 roku w stoczni Peene w niemieckim Wolgast odbyła się ceremonia cięcia blach pod budowę pierwszej z serii zaplanowanych, wielozadaniowych fregat dla niemieckich sił morskich, typu F126, wzbudziła zainteresowanie specjalistów i miłośników tematyki okrętowej. Jednakże w ostatnim czasie pojawiło się coraz więcej niepokojących informacji na temat losów przedsięwzięcia i w końcu padło sakramentalne „,mamy opóźnienie”.
Mająca główną siedzibę w Kilonii stocznia thyssenkrupp Marine Systems, należąca dotąd do koncernu thyssenkrupp, występuje pod nową nazwą, TKMS i rozpoczyna nowy rozdział swojej działalności jako niezależny podmiot. Oprócz tego dochodzi zmiana logo oraz wprowadzono nowe hasło, „Twoja morska potęga” (Your Maritime Powerhouse). Tworzenie nowej marki wiąże się z dążeniem do niezależnego pozycjonowania jako podmiotu, przypominając też o temacie sprzedaży stoczni.
Norweski koncern Kongsberg Defence & Aerospace podpisał umowę o współpracy z niemiecką stocznią thyssenkrupp Marine Systems, mającą siedzibę w Kilonii. Celem jest wspieranie działalności przemysłowej na rzecz potrzeb obronnych Norwegii, Niemiec i innych krajów sojuszniczych. W tle są duże przedsięwzięcia okrętowe, jak zamówienie na nowe fregaty dla norweskich sił morskich i budowa okrętów podwodnych.
Kongsberg Defense & Aerospace („KONGSBERG”) i BAE Systems zawarły umowę o współpracy, której celem jest zacieśnienie relacji celem wsparcia potrzeb obronnych Norwegii, Wielkiej Brytanii i innych krajów sojuszniczych. Pojawia się pytanie, czy to element gry o pozyskanie umowy na fregaty dla norweskich sił morskich.
Kongsberg i Naval Group podpisały 15 maja kompleksową umowę o partnerstwie, koncentrującej się wokół czterech głównych obszarów: rozwoju, produkcji, wsparcia i wspólnego marketingu na rynku międzynarodowym. Celem jest wzmocnienie pozycji obu firm jako globalnych liderów w sektorze obronnym. Szczególnie interesującym zagadnieniem jest tu dążenie francuskiego koncernu do pozyskania kontraktu na fregaty dla sił morskich Norwegii.
7 maja thyssenkrupp Marine Systems i Agencja ds. Nauki i Technologii Obronnych Singapuru (DSTA) podpisały kontrakt na budowę dwóch dodatkowych okrętów podwodnych typu 218SG. Wcześniej zakontraktowano 4 takie jednostki.
Naval Group i norweskie centrum badawcze SINTEF podpisały umowę o współpracy partnerskiej w formie protokołu ustaleń (MoU). Celem jest zbadanie możliwości wspólnego działania w dziedzinie badań naukowych oraz prac rozwojowych (R&D), zarówno do użytku cywilnego, jak i wojskowego. Firma jest zainteresowana również sprzedażą fregat najnowszej serii FDI do Norwegii.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie