• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Armatorzy z Europy dyktują warunki na rynku kontenerów chłodniczych. Porty muszą inwestować

Do ponad 20 mld USD do 2035 r. wzrośnie globalny rynek transportu morskiego w kontenerach chłodniach. Głównymi beneficjentami dynamicznie rozwijające się rynku globalnego są operatorzy z UE. Armatorzy europejscy zwiększają więc zdolności transportowe statków o miejsca na pokładach, ilość przyłączy dla kontenerów chłodni oraz oczywiście moc urządzeń zasilających. Również terminale kontenerowe wciąż zwiększają swoje zdolności obrotu kontenerami chłodniami.

19.11.2025, 10:55
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Przetasowania na morskich szlakach LNG w I połowie 2025 r. [RAPORT]

Import LNG do Unii Europejskiej wzrósł o 18,5% w pierwszej połowie 2025 r. W tym samym okresie chińskie porty przepompowały w imporcie o ponad 20% mniej LNG niż w pierwszej połowie 2024 r. Mimo spadku popytu na LNG w Chinach w pierwszej połowie 2025 r. zaobserwowaliśmy odbicie, a globalny eksport wzrósł o 3% r/r do 210,5 mln ton – podaje Banchero Costa na bazie danych LSEG.

03.08.2025, 15:09
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Andrzej Kuźmicz, Port Gdański Eksploatacja: „Przyspieszenie jest przed nami”

W rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Andrzej Kuźmicz, prezes Portu Gdańskiego Eksploatacji podsumowuje ostatni okres działalności spółki i ocenia perspektywy na nadchodzące lata.

24.06.2025, 08:55
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Koppö Energia decyduje się na zieloną technologię metanolu firmy Thyssenkrupp Uhde

Fińska firma Koppö Energia zamówiła FEED (Front End Engineering Design) od Thyssenkrupp Uhde, wybierając technologię zielonego metanolu od niemieckiej firmy. W związku z tym zaplanowano budowę fabryki e-metanolu, stanowiącej część projektu power-to-x (P2X) opracowanego przez Koppö Energia w Kristinestad w Finlandii. Celem jest dostarczania przyjaznego środowisku produktu, jednocześnie wspierając rynek paliwowy, w tym z myślą o statkach posiadających napęd na metanol.

06.05.2025, 21:50
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Nowy silnik napędzany amoniakiem coraz bliżej wejścia na rynek transportu morskiego

Firma MITSUI E&S ogłosiła rozpoczęcie fazy testowej pierwszego na świecie dwusuwowego, dwupaliwowego silnika napędzanego amoniakiem. W zamierzeniu ma stać się on ofertą dla branży morskiej w zakresie rozwoju innowacyjnych napędów dla statków, sprzyjając ograniczaniu emisji CO2.

17.02.2025, 10:43
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Żegluga na fali i pod wiatr. Sztormowy 2024 r.

Rekordowe frachty, rekordowe zyski, rekordowe wzrosty i spadki to najkrótsza recenzja aktywności shippingu w 2024 r. Nie wszystko szło jak po maśle, ale ubiegły rok operatorzy statków mogą ocenić pozytywnie. I to mimo zawirowań gospodarczych i militarnych, ataków terrorystycznych i niesprzyjających warunków wywołanych zmianami klimatycznymi.

30.12.2024, 11:36
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Jak kształtuje się konkurencyjność polskich portów morskich?

Wiek XIX i XX zrewolucjonizował rynek transportu morskiego. Upowszechnienie kontenerów zmieniło oblicze globalnego handlu i ułatwiło transport międzynarodowy i globalizację. Polskie porty morskie odgrywają kluczową rolę całym układzie transportu morskiego w Polsce, stanowiąc bramy dla handlu międzynarodowego. Porty mogą przyjmować nawet największe jednostki pływające. Artykuł ma na celu omówienie konkurencyjności polskich portów morskich w Europie.

17.05.2024, 13:00
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Kanał Panamski podkopany przez górników i prezydenta Panamy

Górnicy przyczynili się do zatorów na Kanale Panamskim, a długotrwała susza obnażyła brak strategicznego myślenia w Panamie. Zniszczone środowisko naturalne i zakłócony bilans wodny są prawdziwym źródłem problemów zarządu Kanału Panamskiego i operatorów. Lokalne obniżenie stanu wody w jednym jeziorze ma globalne konsekwencje, które będą trwały co najmniej do lutego 2024 r.

10.11.2023, 23:16
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

To nie koniec z oligopolem w transporcie liniowym. Żeglugowcy analizują podstawy stanowiska DG COMP

Zapowiedź Komisji Europejskiej, że nie przedłuży po 25 kwietnia 2024 r. ułatwień w funkcjonowaniu konsorcjów w żegludze liniowej „Rzeczpospolita” ogłosiła jako „koniec oligopolu w na rynku kontenerów morskich”. Bliższe rzeczywistości jest stwierdzenie Trans.Info, że to „Koniec przywilejów dla armatorów kontenerowych”. Ale czy na pewno?

16.10.2023, 23:00
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Azjatycki przemysł stoczniowy płynie cała naprzód. Europejski w kilwaterze

Przemysł stoczniowy przeżywa boom i armatorzy biją się o miejsca w dokach. Niestety, ale w stoczniach azjatyckich. Europejskie stocznie ratują się zamówieniami na statki pasażerskie, specjalistyczne i okręty. Firmy z otoczenia stoczni ratują się sprzedając najnowocześniejsze urządzenia i technologie do stoczni azjatyckich.

04.08.2023, 21:24
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.