• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Rozwój Portu Kołobrzeg jednym z tematów II edycji Zachodniopomorskich Mostów Współpracy

W Goleniowie odbyła się II edycja Zachodniopomorskich Mostów Współpracy. Jest to spotkanie przedstawicieli samorządu, biznesu, świata nauki oraz organizacji i stowarzyszeń wspierających rozwój regionu. Jednym z kluczowych zagadnień, jakie poruszano, było bezpieczeństwo, niemniej dyskutowano też na temat edukacji i kształcenia nowych kadr.

28.10.2025, 11:00
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Morski list przewozowy („Sea waybill”) - w systemie prawa angielskiego

W systemie prawa angielskiego, precedens „Lickbarrow v Mason” [1794] 5 T.R. 683, ukonstytuował prawnie zasadę, zgodnie z którą zwyczaj handlowy („custom of merchants”) wykreował określone typy konosamentów, a mianowicie, konosament na zlecenie („order bill of lading”) i konosament na okaziciela („bearer bill of lading”) jako papiery wartościowe („negotiable document of title”).

06.10.2025, 11:39
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Zwłoka w przewozie ładunków kontenerowych. Część II

W części I naszego opracowania Zwłoka w przewozie ładunków kontenerowych. Część I, podjęta została próba wyjaśnienia aspektów prawnych związanych z opóźnieniem/zwłoką w przewozie ładunków w kontenerze oraz zakresu potencjalnej odpowiedzialności przewoźnika z tego tytułu, przysługujących mu środków obrony prawnej i związanych z tym kwestii.

08.08.2025, 09:29
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Reguły Hague-Visby – ogólny zakres zastosowania

Umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe – „contracts of affreightment”) w systemie prawa angielskiego, to złożona hybryda prawna zasad common law z regulacjami ustawowymi, opartymi z kolei na konglomeracie prawa precedensowego i regulacji międzynarodowych. W tych ostatnich, kluczową rolę odgrywają przepisy Międzynarodowej Konwencji o ujednostajnieniu niektórych zasad dotyczących konosamentów z dnia 25.08.1924 r., z Protokołami z 23.02.1969 r. oraz z 21.12.1979 r., powszechnie znane pod nazwą Reguł Hasko-Wisbijskich („Reg

30.07.2025, 14:47
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Reguły Hague-Visby a swoboda kontraktowa. Część II

Niniejsze opracowanie jest kontynuacją opracowania Reguły Hague-Visby - zakres prawny stosowania. Część I.

14.02.2025, 11:02
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Zachodniopomorski Most Współpracy. Konferencja na rzecz rozwoju regionu w Gryficach

Pod hasłem Zachodniopomorskiego Mostu Współpracy w siedzibie gryfickiego wydziału Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu odbyła się konferencja z myślą o przedstawicielach samorządów, instytucji publicznych, świata nauki, biznesu i społeczności lokalnych. Wśród uczestników byli obecni przedstawiciele Portu Kołobrzeg.

07.02.2025, 12:22
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Konosament – jako papier wartościowy w systemie common law

Poczynając od czołowego precedensu ”Lickborrow v Mason” [1794] 5 Term Rep. 638, przyjęte zostało w angielskim systemie prawnym, iż konosament na zlecenie („order B/L”) oraz konosament na okaziciela („bearer B/L”) są papierem wartościowym („negotiable document of title”). Uprawniało to posiadacza konosamentu do przenoszenia go na osoby trzecie w trakcie przewozu statkiem ładunku, do którego dany konosament się odnosił.

05.02.2025, 12:12
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Turcja protestuje w związku z podpływaniem greckich okrętów do jej wybrzeża

MSZ Turcji wyraziło protest stronie greckiej w związku z przypadkami podpłynięcia przez jednostki straży przybrzeżnej Grecji do tureckiego wybrzeża podczas pościgów za przemytnikami ludzi - napisała we wtorek grecka gazeta "Kathimerini".

24.09.2024, 15:38
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Liczba nielegalnych imigrantów, przybywających do Grecji, wzrosła o prawie 100 proc.

Od stycznia do lipca do Grecji, zwłaszcza na wyspy, przybyło w nielegalny sposób prawie o 100 proc. więcej imigrantów, niż w tym samym okresie rok wcześniej - szacują greckie władze. Rząd spodziewa się dużego napływu takich osób również we wrześniu i październiku.

05.09.2024, 20:38
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Umowa o budowę statku – „siła wyższa” („Force Majeure”)

W niniejszym opracowaniu, podjęta została próba przedstawienia pierwszej z wyżej przedstawionych kategorii, która standardowo określana jest jako „zdarzenie siły wyższej” („Force Majeure events/delays”).

04.09.2024, 09:46
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.