Budowa pierwszego na świecie promu pasażerskiego zasilanego wodorem z wykorzystaniem dwupaliwowego silnika spalinowego została zakończona. Prace były realizowane w Japonii. Obecnie inwestorzy przygotowują się do wdrożenia kolejnych kroków w rozwoju morskich technologii wodorowych.
Prom pasażerski Hydro Bingo napędzany wodorem wykorzystuje dwupaliwowy wodorowy silnik spalinowy (Tsuneishi). Statek stanowi kontynuację wcześniejszych wysiłków belgijskiej firmy CMB.Tech i jest częścią programu, w ramach którego firma będzie rozwijać różne moce silników, pracując nad następną generacją wodorowych silników. CMB.TECH jest zaangażowany w rozwój rozwiązań wodorowych do zastosowań przemysłowych i morskich. Impuls do tego zobowiązania dało uruchomienie w 2017 roku Hydroville, pierwszego na świecie statku pasażerskiego napędzanego wodorem.
- Pracujemy już nad następną generacją silników, które będą działać wyłącznie na wodór, ale będzie można je wdrożyć dopiero wtedy, gdy infrastruktura będzie dojrzała - mówi Paul Turner, dyrektor zarządzający CMB.Tech UK, cytowany przez Maritime Executive.
Japońska firma Tsuneishi Craft & Facilities zbudowała nowy prom we współpracy z CMB.Tech. Jednostka Hydro Bingo jest 19-tonowym, dwupokładowym promem pasażerskim, mogącym przewozić 80 pasażerów z dwuosobową załogą. Statek jest katamaranem zbudowanym ze stopu aluminium i wyposażonym w silnik współspalający wodór, który łączy wodór z olejem napędowym.
Jedną z innowacji zastosowanych na statku jest ruchomy zbiornik wodoru umieszczony w tylnej części statku. Jest on przeznaczony do dostarczania wodoru do silnika poprzez oddzielny system od drugiego systemu dla lekkiego oleju do współspalania. Zaletą konstrukcji zbiornika jest to, że nie ma potrzeby stosowania urządzeń do napełniania wodorem i transportu wodoru w celu jego dostarczenia. Uzupełnianie paliwa odbywa się przy użyciu zbiornika wodoru typu roll-on/roll-off.
Statek na wodór, ale jeszcze nie całkowicie bezemisyjny
Statek ten wyposażony jest w dwa silniki współspalające wodór i olej lekki. Ponieważ nadal korzysta z oleju napędowego, statek nie jest całkowicie zeroemisyjny. - Redukcja emisji dwutlenku węgla opiera się na stosunku wodoru do oleju napędowego, który może wynosić od 50 do 80 procent, w zależności od zastosowania - wyjaśnia CMB. - To rozwiązanie jest doskonałe, dopóki nie zbudujemy popytu konsumpcyjnego, który pozwoli na rozwój infrastruktury tankowania i bunkrowania – dodała spółka.
Statek ma 63 stopy długości i oczekuje się, że jego osiągalna prędkość wyniesie od 18 do 22 węzłów. Statek będzie pływał po Morzu Wewnętrznym w Japonii, a wodór do jego eksploatacji dostarczy japońska firma chemiczna Tokuyama.
Firma Tsuneishi wcześniej opracowała i skonstruowała przyjazne dla środowiska statki, takie jak statki z napędem elektrycznym. Ma ona na celu stworzenie statku o zerowej emisji, który wykorzystuje paliwo wodorowe, opierając się na stworzonej przez firmę technologii.
Warto także dodać, że CMB.Tech otworzył w lipcu 2021 roku pierwszą na świecie multimodalną stację tankowania wodoru w Antwerpii oraz zaprezentował ciężarówkę wodorową Lenoir.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza