Dziesiąta edycja Seminarium Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego, która odbyła się w zeszłym tygodniu w Kołobrzegu, stanowiła dobrą okazję do sprawdzenia, na jakim etapie rozwoju offshore wind jesteśmy, jak odnajduje się w rodzącym sektorze rynek stoczniowy i czego w związku z nim oczekują przedsiębiorcy.
X Seminarium Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego odbyło się w dniach 30 listopada – 2 grudnia w kołobrzeskim hotelu Seaside Park. Wydarzenie było kierowane do wszystkich zainteresowanych rozwojem sektora offshore wind, ale także partycypacji w nim polskiego sektora stoczniowego. Seminarium stało się okazją do podsumowania dotychczasowych postępów z perspektywy województwa zachodniopomorskiego, ale także skonkretyzowania oczekiwań w stosunku do nowego rządu.
– To seminarium jest kontynuacją tematów, które mamy od kilku lat.
Oczywiście zawsze istotnym elementem jest przemysł stoczniowy. Mamy
zawsze też stałe punkty, które są bardzo pomocne przedsiębiorcom, bo są
to i kwestie podatkowe, kwestie rynku pracy, na którym – jak wiadomo
–mamy problem absolutnego niedoboru pracowników. Zastanawiamy się gdzie
ich znaleźć – zapowiadał przed rozpoczęciem debat i prezentacji Andrzej
Montwiłł, prezes Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego.
Seminarium
rozpoczęło się w czwartek wieczorem od nieformalnej części. Pierwsze
merytoryczne spotkania wystartowały natomiast w piątek 1 grudnia.
Zaczęło się od razu od ważnej debaty zatytułowanej „Offshore Wind &
Shipbuilding. Co dalej z polską energetyką wiatrową i flagowymi
projektami stoczniowymi?”. Debatę poprowadził prezes Pomorskiego Forum
Technologii Morskich i wydawca portalu GospodarkaMorska.pl Mateusz
Kowalewski. Wzięli w niej udział Andrzej Montwiłł, prezes
Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego, zarazem pełnomocnik marszałka
województwa zachodniopomorskiego ds. OZE i H2, Rafał Zahorski –
pełnomocnik marszałka woj. zachodniopomorskiego ds. gospodarki morskiej,
Arkadiusz Marchewka, poseł na Sejm RP, zastępca przewodniczącego
Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Dariusz
Wieczorek, poseł na Sejm RP, członek Sejmowej Komisji Gospodarki
Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Wojciech Zdanowicz – dyrektor Urzędu
Morskiego Szczecin oraz Maciej Styczyński, naczelnik Wydziału Przemysłu
Okrętowego i Analiz Gospodarki Morskiej w Ministerstwie Infrastruktury.
–
Jako przedstawiciel Polskiego Forum Technologii Morskich oraz
GospodarkaMorska.pl miałem przyjemność poprowadzić bardzo ciekawy panel
dyskusyjny na dziesiątym jubileuszowym Seminarium Zachodniopomorskiego
Klastra Morskiego. To ciekawa dyskusja, mająca na celu ocenę sytuacji i
zapewnienie jak największego udziału polskich firm w inwestycjach
morskich farm wiatrowych. Dotyczyła również szeroko pojętej gospodarki
morskiej, przemysłu stoczniowego oraz portów morskich. Myślę, że sporo
padło ciekawych wniosków – komentował tuż po zakończeniu debaty jej
moderator Mateusz Kowalewski.
Debata nie tylko pokazała, że
jest jeszcze sporo do zrobienia w kwestii udziału polskiego przemysłu
stoczniowego w offshore wind, ale była także prawdopodobnie pierwszą
rozmową, w której udział wzięli reprezentanci koalicji, która
najprawdopodobniej wkrótce będzie tworzyć rząd – Dariusz Wieczorek
reprezentuje bowiem w Sejmie Nową Lewicę, zaś Arkadiusz Marchewka
Koalicję Obywatelską.
– Myślę, że branża musi zdać sobie
sprawę z jednej rzeczy: że firmy z zachodniopomorskiego i firmy z
pomorskiego muszą ze sobą współpracować, bo to jest nasz wspólny biznes –
mówił po debacie Dariusz Wieczorek. – Oczywiście wszystkim nam powinno
zależeć na tym, aby przy realizacji tych gigantycznych projektów
dotyczących offshoru mogło funkcjonować maksymalnie dużo polskich firm.
Mam wrażenie, że to jest szansa dla pomorskiego i dla
zachodniopomorskiego. My musimy być rzeczywiście doliną offshorową i
doliną wodorową. TA technologia, która jest bardzo istotna z punktu
widzenia wykorzystania energii elektrycznej, powinna być głównie
lokalizowana właśnie na tych terenach tych dwóch województw i mam
nadzieję, że również w strategii energetycznej będzie to uwzględnione –
mówił poseł.
Pierwszy dzień merytorycznych dyskusji podczas X
Seminarium ZKM zamykały trzy prezentacje dotyczące możliwości wsparcia
finansowego przemysłu stoczniowego. Instrumenty wsparcia dla sektora
stoczniowego i MEW z oferty Agencji Rozwoju Przemysłu i Grupy Polskiego
Funduszu Rozwoju przedstawili Joanna Kwitowska-Zawadzka oraz Andrzej
Rosiek reprezentujący dyrektorzy Cetrów Obsługi Przedsiębiorców w
oddziałach ARP odpowiednio w Gdyni i Poznaniu. Dominika Alicja, doradca
podatkowy w Deloitte Doradztwo Podatkowe omówiła nowe zasady, programy i
możliwości wsparcia inwestycji w sektorze stoczniowym i offshore,
skupiając się na dotacjach i zwolnieniach podatkowych wynoszących aż do
60% dla woj. zachodniopomorskiego i 50% dla woj. pomorskiego. Z kolei
Marcin Wieliński, ekspert ds. dotacji unijnych w firmie doradczej Inve,
opowiedział, jak podejść do aplikacji o finansowanie z UE, na co zwrócić
szczególną uwagę i jak wygląda cały proces.
– Przy okazji
różnych spotkań, tak jak dzisiaj, staramy się w dalszym ciągu odczarować
tą pomoc publiczną w sektorze morskim. Ona od czerwca tego roku jest
już w pełni dostępna. Każda firma z tej branży stoczniowej może ubiegać
się o pomoc publiczną, zarówno w postaci dofinansowań, grantów, ale
również instrumentów podatkowych – mówił Krzysztof Wojtowicz, Partner
Associate w Dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte.
Drugi blok
prezentacji zdominowały tematy stricte techniczne, ale nie zabrakło
również wątków prawnych i finansowych. Rozpoczął Bartłomiej Stępień,
dyrektor w firmie Elektryka Morska, który opowiedział o możliwości
budowy polskich jednostek CTV na potrzeby offshore. W techniczne detale
przetłaczania mieszanin gazów na rynku offshore i morskim, co ma
niebagatelne znaczenie m.in. dla celów dekarbonizacyjnych, jakie stawia
sobie żegluga, zagłębił się Mateusz Bortkiewicz, dyrektor
operacyjno-finansowy z Nyborg-Mawent. O innowacyjnych rozwiązaniach w
badaniach nieniszczących w budownictwie okrętowym i sektorze MEW mówił
prezes Zarządu Navitest & Technic Control Daniel Opara. Marek
Lewandowski, dyrektor Biura Underwritingu i Zarządzania Ubezpieczeniami
Morskimi, Lotniczymi i Transportowymi w Warta S.A. opowiadał o
dostępnych opcjach ubezpieczeń dla przemysłu stoczniowego, bez których
nie może powstać żadna nowa jednostka. O przydatnych dla stoczni
detalach w kwestiach rachunkowości i umów między polskimi i
zagranicznymi kontrahentami oraz usługodawcami mówił doradca podatkowy
Bartosz Olechowski z EOL Kancelarii Doradztwa Podatkowego. Do kwestii
badań nieniszczących, tym razem w ocenie materiałów, powierzchni i
złożonych laminatów powrócił Jan Podgórski, przedstawiciel naukowy
Shim-Pol. Ostatnią prezentację przedstawił Łukasz Żak z Legal Support
Office. Dotyczyła ona zmian na rynku pracy, w szczególności przy
zatrudnianiu cudzoziemców, co jest coraz bardziej rozpowszechnioną
praktyką w polskich stoczniach.
Seminarium kończyło się
oficjalnie podsumowaniem ostatniego dnia, w sobotę 2 grudnia. W
międzyczasie, poza prezentacjami i debatami, uczestnicy skwapliwie
korzystali z możliwości spotkań B2B z ekspertami i specjalistami, a
także reprezentantami innych instytucji.
Organizatorzy już przekazali, że dziesiąta, jubileuszowa edycja Seminarium Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego zostało tak dobrze ocenione przez uczestników, że ruszyły prace nad kolejnym spotkaniem, które odbędzie się 4-6 kwietnia 2024 roku. „Będzie to okazja, by posłowie wypowiedzieli się o efektach swojej pracy w zakresie realizacji omawianych postulatów uczestników seminarium, mających na celu podniesienie konkurencyjności polskiego przemysłu stoczniowego na rynkach zagranicznych” – czytamy na stronie ZKM. Organizatorzy zachęcają także do zgłaszania tematów i zagadnień wymagających szybkich działań ze strony posłów lub władz samorządowych na adres biuro@klastermorski.org.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów