Dziesiąta edycja Seminarium Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego, która odbyła się w zeszłym tygodniu w Kołobrzegu, stanowiła dobrą okazję do sprawdzenia, na jakim etapie rozwoju offshore wind jesteśmy, jak odnajduje się w rodzącym sektorze rynek stoczniowy i czego w związku z nim oczekują przedsiębiorcy.
X Seminarium Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego odbyło się w dniach 30 listopada – 2 grudnia w kołobrzeskim hotelu Seaside Park. Wydarzenie było kierowane do wszystkich zainteresowanych rozwojem sektora offshore wind, ale także partycypacji w nim polskiego sektora stoczniowego. Seminarium stało się okazją do podsumowania dotychczasowych postępów z perspektywy województwa zachodniopomorskiego, ale także skonkretyzowania oczekiwań w stosunku do nowego rządu.
– To seminarium jest kontynuacją tematów, które mamy od kilku lat.
Oczywiście zawsze istotnym elementem jest przemysł stoczniowy. Mamy
zawsze też stałe punkty, które są bardzo pomocne przedsiębiorcom, bo są
to i kwestie podatkowe, kwestie rynku pracy, na którym – jak wiadomo
–mamy problem absolutnego niedoboru pracowników. Zastanawiamy się gdzie
ich znaleźć – zapowiadał przed rozpoczęciem debat i prezentacji Andrzej
Montwiłł, prezes Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego.
Seminarium
rozpoczęło się w czwartek wieczorem od nieformalnej części. Pierwsze
merytoryczne spotkania wystartowały natomiast w piątek 1 grudnia.
Zaczęło się od razu od ważnej debaty zatytułowanej „Offshore Wind &
Shipbuilding. Co dalej z polską energetyką wiatrową i flagowymi
projektami stoczniowymi?”. Debatę poprowadził prezes Pomorskiego Forum
Technologii Morskich i wydawca portalu GospodarkaMorska.pl Mateusz
Kowalewski. Wzięli w niej udział Andrzej Montwiłł, prezes
Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego, zarazem pełnomocnik marszałka
województwa zachodniopomorskiego ds. OZE i H2, Rafał Zahorski –
pełnomocnik marszałka woj. zachodniopomorskiego ds. gospodarki morskiej,
Arkadiusz Marchewka, poseł na Sejm RP, zastępca przewodniczącego
Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Dariusz
Wieczorek, poseł na Sejm RP, członek Sejmowej Komisji Gospodarki
Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Wojciech Zdanowicz – dyrektor Urzędu
Morskiego Szczecin oraz Maciej Styczyński, naczelnik Wydziału Przemysłu
Okrętowego i Analiz Gospodarki Morskiej w Ministerstwie Infrastruktury.
–
Jako przedstawiciel Polskiego Forum Technologii Morskich oraz
GospodarkaMorska.pl miałem przyjemność poprowadzić bardzo ciekawy panel
dyskusyjny na dziesiątym jubileuszowym Seminarium Zachodniopomorskiego
Klastra Morskiego. To ciekawa dyskusja, mająca na celu ocenę sytuacji i
zapewnienie jak największego udziału polskich firm w inwestycjach
morskich farm wiatrowych. Dotyczyła również szeroko pojętej gospodarki
morskiej, przemysłu stoczniowego oraz portów morskich. Myślę, że sporo
padło ciekawych wniosków – komentował tuż po zakończeniu debaty jej
moderator Mateusz Kowalewski.
Debata nie tylko pokazała, że
jest jeszcze sporo do zrobienia w kwestii udziału polskiego przemysłu
stoczniowego w offshore wind, ale była także prawdopodobnie pierwszą
rozmową, w której udział wzięli reprezentanci koalicji, która
najprawdopodobniej wkrótce będzie tworzyć rząd – Dariusz Wieczorek
reprezentuje bowiem w Sejmie Nową Lewicę, zaś Arkadiusz Marchewka
Koalicję Obywatelską.
– Myślę, że branża musi zdać sobie
sprawę z jednej rzeczy: że firmy z zachodniopomorskiego i firmy z
pomorskiego muszą ze sobą współpracować, bo to jest nasz wspólny biznes –
mówił po debacie Dariusz Wieczorek. – Oczywiście wszystkim nam powinno
zależeć na tym, aby przy realizacji tych gigantycznych projektów
dotyczących offshoru mogło funkcjonować maksymalnie dużo polskich firm.
Mam wrażenie, że to jest szansa dla pomorskiego i dla
zachodniopomorskiego. My musimy być rzeczywiście doliną offshorową i
doliną wodorową. TA technologia, która jest bardzo istotna z punktu
widzenia wykorzystania energii elektrycznej, powinna być głównie
lokalizowana właśnie na tych terenach tych dwóch województw i mam
nadzieję, że również w strategii energetycznej będzie to uwzględnione –
mówił poseł.
Pierwszy dzień merytorycznych dyskusji podczas X
Seminarium ZKM zamykały trzy prezentacje dotyczące możliwości wsparcia
finansowego przemysłu stoczniowego. Instrumenty wsparcia dla sektora
stoczniowego i MEW z oferty Agencji Rozwoju Przemysłu i Grupy Polskiego
Funduszu Rozwoju przedstawili Joanna Kwitowska-Zawadzka oraz Andrzej
Rosiek reprezentujący dyrektorzy Cetrów Obsługi Przedsiębiorców w
oddziałach ARP odpowiednio w Gdyni i Poznaniu. Dominika Alicja, doradca
podatkowy w Deloitte Doradztwo Podatkowe omówiła nowe zasady, programy i
możliwości wsparcia inwestycji w sektorze stoczniowym i offshore,
skupiając się na dotacjach i zwolnieniach podatkowych wynoszących aż do
60% dla woj. zachodniopomorskiego i 50% dla woj. pomorskiego. Z kolei
Marcin Wieliński, ekspert ds. dotacji unijnych w firmie doradczej Inve,
opowiedział, jak podejść do aplikacji o finansowanie z UE, na co zwrócić
szczególną uwagę i jak wygląda cały proces.
– Przy okazji
różnych spotkań, tak jak dzisiaj, staramy się w dalszym ciągu odczarować
tą pomoc publiczną w sektorze morskim. Ona od czerwca tego roku jest
już w pełni dostępna. Każda firma z tej branży stoczniowej może ubiegać
się o pomoc publiczną, zarówno w postaci dofinansowań, grantów, ale
również instrumentów podatkowych – mówił Krzysztof Wojtowicz, Partner
Associate w Dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte.
Drugi blok
prezentacji zdominowały tematy stricte techniczne, ale nie zabrakło
również wątków prawnych i finansowych. Rozpoczął Bartłomiej Stępień,
dyrektor w firmie Elektryka Morska, który opowiedział o możliwości
budowy polskich jednostek CTV na potrzeby offshore. W techniczne detale
przetłaczania mieszanin gazów na rynku offshore i morskim, co ma
niebagatelne znaczenie m.in. dla celów dekarbonizacyjnych, jakie stawia
sobie żegluga, zagłębił się Mateusz Bortkiewicz, dyrektor
operacyjno-finansowy z Nyborg-Mawent. O innowacyjnych rozwiązaniach w
badaniach nieniszczących w budownictwie okrętowym i sektorze MEW mówił
prezes Zarządu Navitest & Technic Control Daniel Opara. Marek
Lewandowski, dyrektor Biura Underwritingu i Zarządzania Ubezpieczeniami
Morskimi, Lotniczymi i Transportowymi w Warta S.A. opowiadał o
dostępnych opcjach ubezpieczeń dla przemysłu stoczniowego, bez których
nie może powstać żadna nowa jednostka. O przydatnych dla stoczni
detalach w kwestiach rachunkowości i umów między polskimi i
zagranicznymi kontrahentami oraz usługodawcami mówił doradca podatkowy
Bartosz Olechowski z EOL Kancelarii Doradztwa Podatkowego. Do kwestii
badań nieniszczących, tym razem w ocenie materiałów, powierzchni i
złożonych laminatów powrócił Jan Podgórski, przedstawiciel naukowy
Shim-Pol. Ostatnią prezentację przedstawił Łukasz Żak z Legal Support
Office. Dotyczyła ona zmian na rynku pracy, w szczególności przy
zatrudnianiu cudzoziemców, co jest coraz bardziej rozpowszechnioną
praktyką w polskich stoczniach.
Seminarium kończyło się
oficjalnie podsumowaniem ostatniego dnia, w sobotę 2 grudnia. W
międzyczasie, poza prezentacjami i debatami, uczestnicy skwapliwie
korzystali z możliwości spotkań B2B z ekspertami i specjalistami, a
także reprezentantami innych instytucji.
Organizatorzy już przekazali, że dziesiąta, jubileuszowa edycja Seminarium Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego zostało tak dobrze ocenione przez uczestników, że ruszyły prace nad kolejnym spotkaniem, które odbędzie się 4-6 kwietnia 2024 roku. „Będzie to okazja, by posłowie wypowiedzieli się o efektach swojej pracy w zakresie realizacji omawianych postulatów uczestników seminarium, mających na celu podniesienie konkurencyjności polskiego przemysłu stoczniowego na rynkach zagranicznych” – czytamy na stronie ZKM. Organizatorzy zachęcają także do zgłaszania tematów i zagadnień wymagających szybkich działań ze strony posłów lub władz samorządowych na adres biuro@klastermorski.org.
Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem