We wtorek 28 marca 2023 roku o godzinie 12.00 w stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding S.A. odbędzie się uroczystość cięcia pierwszych blach do budowy czwartego z serii niszczyciela min typu Kormoran II.
Wydarzenie to oznacza początek stoczniowego procesu budowy jednostki, a zarazem drugiej części cyklu zaopatrywania polskiej Marynarki Wojennej w okręty proj. 258. W latach 2017-2023 do służby wprowadzono ORP Kormoran (601), ORP Albatros (602) i ORP Mewa (603). Czwarty okręt, który otrzyma numer burtowy 604, jest budowany na mocy kontraktu zatwierdzonego 26 czerwca ubiegłego roku przez Wicepremiera i Ministra Obrony Narodowej Mariusza Błaszczaka. Stronami umowy są, Agencja Uzbrojenia - ze strony Skarbu Państwa, oraz Konsorcjum w składzie: Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. (lider), PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. Tak jak poprzednio nadzór klasyfikacyjny nad budową okrętu będzie pełnił Polski Rejestr Statków S.A.
Czwarty okręt typu Kormoran 2 o numerze 604 zostanie wcielony w skład 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, stacjonującego w Porcie Wojennym Świnoujście.
Historia budowy okrętów typu Kormoran 2 sięga 2012 roku, gdy ówczesne władze podpisały umowę na dostarczenie prototypowej jednostki z możliwym rozszerzeniem zamówienia o dwie seryjne. Celem było zastąpienie starszych niszczycieli min proj. 206FM, których czas zdolności do eksploatacji zmierzał ku końcowi. Pierwszy, prototypowy okręt ORP Kormoran został zaprojektowany i zbudowany w formule pracy badawczo-rozwojowej. Wszedł do służby w listopadzie 2017 roku. Dodatkowo jego badania eksploatacyjno-wojskowe pozwoliły na wprowadzenie modyfikacji w budowie następnych, seryjnych niszczycieli min. Dzięki nim ORP Albatros i ORP Mewa, które weszły przekazano zamawiającemu w 2022 roku, a do służby weszły w latach 2022-2023, jak również trzy kolejne zakontraktowane jednostki będą miały optymalne możliwości operowania w trudnych warunkach hydrometeorologicznych. Zasadnicze i najbardziej znaczące zmiany dotyczą wprowadzenia okrętowego system uzbrojenia OSU-35K 35 mm, dostarczonego przez konsorcjum PIT-RADWAR, a także nowych, podwodnych systemów przeciwminowych, m.in. Głuptak, zaprojektowanych i zbudowanych na Politechnice Gdańskiej.
Projekt okrętu, wykonany przez należące do Remontowa Holding S.A. biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting, zapewnia mu bardzo niską sygnaturę pól fizycznych i wysokie parametry manewrowe. Podobnie jak prototyp, jednostki seryjne posiadać będą kadłub ze stali amagnetycznej.
Niszczyciele min typu Kormoran 2 są przeznaczone są do poszukiwania, identyfikacji i zwalczania min morskich oraz innych obiektów i materiałów wybuchowych pozostałych zarówno w toni wodnej jak i na dnie akwenów. Dotyczy to zarówno operacji w polskiej strefie ekonomicznej jak i misji w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim, Północnym i Śródziemnym, w tym w ramach służby w zespołach okrętów NATO, EU bądź innych, wielonarodowych siłach koalicyjnych.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek