pc/jk
Flying Clipper już na wodzie. Uroczystość wodowania największego żaglowca świata odbyła się w sobotę w stoczni Brodosplit w Splicie. Autorem projektu jednostki, szczególnie ożaglowania i takielunku, jest Zygmunt Choreń, polski projektant żaglowców.
Flying Clipper, pięciomasztowy żaglowiec, ma 162,22 m długości, a powierzchnia jego żagla to 6 347 m2. Statek budowany jest dla armatora Star Clippers i ma być oddany do eksploatacji jeszcze w tym roku. Flying Clipper przejmie rolę nawiększego żaglowca świata po Royal Clipperze, który może pomieścić 277 pasażerów.
Największy żaglowiec świata pomieści 139 członków załogi oraz 300 pasażerów. Zaplanowano dla nich 150 kabin oraz liczne atrakcje, m.in.: cztery bary, trzy baseny, jadalnię, spa, bibliotekę i platformy sportów wodnych. Flying Clipper wzorowany jest na zbudowanym w 1911 r. statku France II, który w tamtym okresie był największym żaglowcem w historii świata.
Projekt zwodowanego w sobotę żaglowca przygotował Zygmunt Choreń, zwany „ojcem żaglowców”. Spod jego ręki wyszły projekty największych na świecie statków żaglowych, m.in. SV Royal Clipper, Fryderyk Chopin, STS Dar Młodzieży i pięć podobnych jednostek dla ZSRR, które są eksploatowane do dzisiaj.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO