Zakończyła się budowa żaglowca Le Quy Don w polskiej stoczni Marine Projects Ltd. Pod koniec sierpnia statek wypłynie w swój pierwszy rejs.
To pierwszy od 20 lat żaglowiec wybudowany całkowicie w Polsce. Kontrakt na budowę szkolnego barku* z Wietnamską Ludową Marynarką Wojenną podpisał Polski Holding Obronny. Żaglowiec został zaprojektowany przez Choreń Design & Consulting, stępkę pod budowę położono 2 lipca 2014 roku. Swoją nazwę statek zawdzięcza Le Quy Donowi – XVIII-wiecznemu wietnamskiemu poecie i filozofowi.
W czerwcu 2015 roku żaglowiec został zwodowany. Trwają jeszcze prace wykończeniowe. Od 29 czerwca 2015 roku trwa również szkolenie 40-osobowej grupy kadetów - studentów Akademii Marynarki Wojennej Socjalistycznej Republiki Wietnamu wraz z oficerami. - Szkolenie odbywa się w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni i na ORP Iskra. I już jesienią przeszkolona załoga wyruszy w pierwszy rejs na nowej jednostce – komentował Bogdan Sienkiewicz, rzecznik Choreń Design & Consulting.
Załoga żaglowca stała składać się będzie z kadry dowódczej liczącej 30 osób i 80 kadetów. Żaglowiec zostanie uzbrojony w 4 wielkokalibrowe karabiny maszynowe WKM - Bm kalibru 12,7 mm w wersji morskiej. Dostarczą je Zakłady Mechaniczne Tarnów SA. Decyzja o uzbrojeniu barku wynika z tego, że jednostka będzie również wykonywała zadania patrolowe na wodach przybrzeżnych Wietnamu.
Le Quy Don w liczbach
długość całkowita - 67 m
długość kadłuba - 58,3 m
szerokość - 10 m
wysokość boczna - 5,75 m
zanurzenie - 3,6 m
wyporność - 857 ton
tonaż pojemnościowy brutto - 714 jednostek
pojemność - 80 kadetów oraz 30 członków dowództwa
powierzchnia żagli - 1400 m²
długość masztów - 40 m
*Szkolny bark to statek żaglowy o trzech lub więcej masztach, na którym ostatni maszt (stermaszt) ma żagiel gaflowy, pozostałe rejowe. Przy większej niż 3 liczbie masztów, po nazwie "bark" wymienia się liczbę masztów np.: bark pięciomasztowy. Nazwa "bark" używana była głównie na przełomie XIX-XX wieku. Barki wykrzystywane były wówczas do przewozu zboża do Australii, saletry lub guano z Chile do Europy i Stanów Zjednoczonych. Były to największe żaglowce o stalowych kadłubach i pojemności brutto ponad 5 tys. RT. Największym barkiem był "France" o nośności przeszło 8000 t, pojemności 5633 RT. Na początku XIX w. barki służyły także jako statki wielorybnicz.
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Wyciek wody i porażenie prądem przyczyną śmierci technika na pokładzie promu Stena Line
Mein Shiff 7 przygotowuje się do prób morskich. To kolejny wycieczkowiec powstający w Meyer Turku
Wyposażenie napędowe od Kongsberga nada prędkości fregatom niderlandzkiego "Miecznika"
Saab dostarczy siłom morskim Hiszpanii systemy ostrzegania laserowego dla nowych fregat
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek