Zakończyła się budowa żaglowca Le Quy Don w polskiej stoczni Marine Projects Ltd. Pod koniec sierpnia statek wypłynie w swój pierwszy rejs.
To pierwszy od 20 lat żaglowiec wybudowany całkowicie w Polsce. Kontrakt na budowę szkolnego barku* z Wietnamską Ludową Marynarką Wojenną podpisał Polski Holding Obronny. Żaglowiec został zaprojektowany przez Choreń Design & Consulting, stępkę pod budowę położono 2 lipca 2014 roku. Swoją nazwę statek zawdzięcza Le Quy Donowi – XVIII-wiecznemu wietnamskiemu poecie i filozofowi.
W czerwcu 2015 roku żaglowiec został zwodowany. Trwają jeszcze prace wykończeniowe. Od 29 czerwca 2015 roku trwa również szkolenie 40-osobowej grupy kadetów - studentów Akademii Marynarki Wojennej Socjalistycznej Republiki Wietnamu wraz z oficerami. - Szkolenie odbywa się w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni i na ORP Iskra. I już jesienią przeszkolona załoga wyruszy w pierwszy rejs na nowej jednostce – komentował Bogdan Sienkiewicz, rzecznik Choreń Design & Consulting.
Załoga żaglowca stała składać się będzie z kadry dowódczej liczącej 30 osób i 80 kadetów. Żaglowiec zostanie uzbrojony w 4 wielkokalibrowe karabiny maszynowe WKM - Bm kalibru 12,7 mm w wersji morskiej. Dostarczą je Zakłady Mechaniczne Tarnów SA. Decyzja o uzbrojeniu barku wynika z tego, że jednostka będzie również wykonywała zadania patrolowe na wodach przybrzeżnych Wietnamu.
Le Quy Don w liczbach
długość całkowita - 67 m
długość kadłuba - 58,3 m
szerokość - 10 m
wysokość boczna - 5,75 m
zanurzenie - 3,6 m
wyporność - 857 ton
tonaż pojemnościowy brutto - 714 jednostek
pojemność - 80 kadetów oraz 30 członków dowództwa
powierzchnia żagli - 1400 m²
długość masztów - 40 m
*Szkolny bark to statek żaglowy o trzech lub więcej masztach, na którym ostatni maszt (stermaszt) ma żagiel gaflowy, pozostałe rejowe. Przy większej niż 3 liczbie masztów, po nazwie "bark" wymienia się liczbę masztów np.: bark pięciomasztowy. Nazwa "bark" używana była głównie na przełomie XIX-XX wieku. Barki wykrzystywane były wówczas do przewozu zboża do Australii, saletry lub guano z Chile do Europy i Stanów Zjednoczonych. Były to największe żaglowce o stalowych kadłubach i pojemności brutto ponad 5 tys. RT. Największym barkiem był "France" o nośności przeszło 8000 t, pojemności 5633 RT. Na początku XIX w. barki służyły także jako statki wielorybnicz.
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich