pc
Lodołamacze gotowe na sezon zimowy. To Tygrys, Rekin i Foka. Jednostki Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku kończą generalne remonty w stoczni „Szkuner” we Władysławowie.
Lodołamacze przechodzą obecnie ostatnie próby na uwięzi i niedługo wypłyną w powrotny rejs do Przegaliny, gdzie będą stacjonowały. Zakres prac wykonanych na jednostkach obejmował konserwację części podwodnych kadłubów, zbiorników balastowych oraz wody pitnej i zęzowej, remonty pomieszczeń socjalnych, urządzeń cumowniczych i kotwicznych, silników głównych, wałów i śrub napędowych oraz urządzeń w siłowni okrętowej. Tygrys, Foka i Rekin zostały pomalowane specjalną farbą lodową, odporną na uszkodzenia podczas działań prowadzonych na zamarzniętej Wiśle.
– Współpraca podczas remontów Tygrysa, Foki i Rekina układała się bardzo dobrze. Poza Zarządem Portu Gdynia, byli to w tym roku nasi kluczowi klienci. Mamy nadzieję, że uda nam się zrealizować kolejne wspólne projekty – mówi Marcin Ryngwelski, dyrektor stoczni „Szkuner”.
Silna drużyna
Wśród trzech remontowanych właśnie w „Szkunerze” lodołamaczy, największy jest Tygrys. To jednostka typu L-1000. Ma 34,11 m długości, 8,31 m szerokości oraz 2,01 m zanurzenia. Jej wyporność to 250 T. Lodołamacz wyposażony jest w silnik główny 6 Al 25/30, wyprodukowany przez firmę H. Cegielski-Poznań, o mocy 780 kW (1060 KM, 720 obr./min.), z rozruchem sprężonym powietrzem. Jest on sterowany zdalnie ze sterówki i lokalnie ze stanowiska w siłowni. Dodatkowo Tygrys ma dwa zespoły prądotowórcze – silniki pomocnicze typu SW-266 ZP ZE266/5 o mocy 37 kW.
Rekin natomiast jest drugi co do wielkości. To lodołamacz typu L-401. Generalnym wykonawcą jego remontu była firma ZRUO z Gdyni. Jednostka ma 28,5 m długości, 6,98 m szerokości i 1,7 m zanurzenia. Jej wyporność to 148 T. Rekin wyposażony jest w silnik główny 8VD 36/24 A-1U, wyprodukowany w Magdeburgu, o mocy 441kW (600 KM, 500 obr./min.), z rozruchem sprężonym powietrzem. Jest on sterowany zdalnie ze sterówki i lokalnie ze stanowiska w siłowni. Dodatkowo jednostka ma 2 zespoły prądotwórcze – silniki pomocnicze typu SW-266 ZP ZE266/5 o mocy 37 kW.
Najmniejsza jest Foka. To lodołamacz typu L-401. Ma 28,05 m długości, 6, 98 m szerokości i 1,7 m zanurzenia, jego wyporność to 148 T. Jednostka wyposażona jest w silnik główny 8VD 36/24 A-1U, wyprodukowany w Magdeburgu, o mocy 441 kW (600 KM, 500 obr./min.), z rozruchem sprężonym powietrzem. Jest on także sterowany zdalnie ze sterówki i lokalnie ze stanowiska w siłowni. Foka również posiada 2 zespoły prądotwórcze – silniki pomocnicze typu SW-266 ZP ZE266/5 o mocy 37 kW.
Zasięg pracy tych trzech jednostek obejmuje śródlądowe wody powierzchniowe, administrowane przez RZGW w Gdańsku.
Stocznia „Szkuner” należy do grona najbardziej znanych stoczni rybackich i małych jednostek do 40 m. Oprócz remontów i konserwacji statków różnych typów i rozmiarów, „Szkuner” pozyskał kontrakt na kapitalny remont krewetkowca dla armatora z Holandii. Przeprowadza także remonty generalne pontonów dystansowych dla Zarządu Portu Gdynia.
PowerX prezentuje innowacyjny projekt statku dostarczającego i magazynującego energię elektryczną
MSC uruchamia bezpośrednie połączenia kontenerowe między Gdynią a portami chińskimi
Stocznia z „wielkiej trójki” z nowym właścicielem i nazwą
Program "Miecznik" źródłem zatrudnienia w branży stoczniowej. Oferta Stoczni Wojennej w Urzędzie Pracy
Zatopiony na Bałtyku dźwig podjęty z dna
Ogłoszono laureatów nagród Krajowej Izby Gospodarki Morskiej