pc
Lodołamacze gotowe na sezon zimowy. To Tygrys, Rekin i Foka. Jednostki Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku kończą generalne remonty w stoczni „Szkuner” we Władysławowie.
Lodołamacze przechodzą obecnie ostatnie próby na uwięzi i niedługo wypłyną w powrotny rejs do Przegaliny, gdzie będą stacjonowały. Zakres prac wykonanych na jednostkach obejmował konserwację części podwodnych kadłubów, zbiorników balastowych oraz wody pitnej i zęzowej, remonty pomieszczeń socjalnych, urządzeń cumowniczych i kotwicznych, silników głównych, wałów i śrub napędowych oraz urządzeń w siłowni okrętowej. Tygrys, Foka i Rekin zostały pomalowane specjalną farbą lodową, odporną na uszkodzenia podczas działań prowadzonych na zamarzniętej Wiśle.
– Współpraca podczas remontów Tygrysa, Foki i Rekina układała się bardzo dobrze. Poza Zarządem Portu Gdynia, byli to w tym roku nasi kluczowi klienci. Mamy nadzieję, że uda nam się zrealizować kolejne wspólne projekty – mówi Marcin Ryngwelski, dyrektor stoczni „Szkuner”.
Silna drużyna
Wśród trzech remontowanych właśnie w „Szkunerze” lodołamaczy, największy jest Tygrys. To jednostka typu L-1000. Ma 34,11 m długości, 8,31 m szerokości oraz 2,01 m zanurzenia. Jej wyporność to 250 T. Lodołamacz wyposażony jest w silnik główny 6 Al 25/30, wyprodukowany przez firmę H. Cegielski-Poznań, o mocy 780 kW (1060 KM, 720 obr./min.), z rozruchem sprężonym powietrzem. Jest on sterowany zdalnie ze sterówki i lokalnie ze stanowiska w siłowni. Dodatkowo Tygrys ma dwa zespoły prądotowórcze – silniki pomocnicze typu SW-266 ZP ZE266/5 o mocy 37 kW.
Rekin natomiast jest drugi co do wielkości. To lodołamacz typu L-401. Generalnym wykonawcą jego remontu była firma ZRUO z Gdyni. Jednostka ma 28,5 m długości, 6,98 m szerokości i 1,7 m zanurzenia. Jej wyporność to 148 T. Rekin wyposażony jest w silnik główny 8VD 36/24 A-1U, wyprodukowany w Magdeburgu, o mocy 441kW (600 KM, 500 obr./min.), z rozruchem sprężonym powietrzem. Jest on sterowany zdalnie ze sterówki i lokalnie ze stanowiska w siłowni. Dodatkowo jednostka ma 2 zespoły prądotwórcze – silniki pomocnicze typu SW-266 ZP ZE266/5 o mocy 37 kW.
Najmniejsza jest Foka. To lodołamacz typu L-401. Ma 28,05 m długości, 6, 98 m szerokości i 1,7 m zanurzenia, jego wyporność to 148 T. Jednostka wyposażona jest w silnik główny 8VD 36/24 A-1U, wyprodukowany w Magdeburgu, o mocy 441 kW (600 KM, 500 obr./min.), z rozruchem sprężonym powietrzem. Jest on także sterowany zdalnie ze sterówki i lokalnie ze stanowiska w siłowni. Foka również posiada 2 zespoły prądotwórcze – silniki pomocnicze typu SW-266 ZP ZE266/5 o mocy 37 kW.
Zasięg pracy tych trzech jednostek obejmuje śródlądowe wody powierzchniowe, administrowane przez RZGW w Gdańsku.
Stocznia „Szkuner” należy do grona najbardziej znanych stoczni rybackich i małych jednostek do 40 m. Oprócz remontów i konserwacji statków różnych typów i rozmiarów, „Szkuner” pozyskał kontrakt na kapitalny remont krewetkowca dla armatora z Holandii. Przeprowadza także remonty generalne pontonów dystansowych dla Zarządu Portu Gdynia.
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich