PMK
Baltic Pipe może być gotowy w 2022 roku - tak powiedział Radiu Szczecin wiceprezes Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.
Z kolei Maciej Woźniak na portalu rynekinfrastruktury.pl stwierdził, że "czuje wsparcie Komisji Europejskiej" dotyczące budowy gazociągu łączącego Polskę i Danię i zapowiedział termin zakończenia prac.
Główne cele projektu Baltic Pipe, jako projektu wspólnego zainteresowania w Unii Europejskiej, to dalsze wzmacnianie dywersyfikacji dostaw, integracja rynku, wzrost konkurencyjności cen oraz wzmocnienie bezpieczeństwa dostaw przede wszystkim w Polsce i w Danii, a także w Europie Środkowo-Wschodniej oraz w regionie Państw Bałtyckich:
• integracja rynków gazu – duńsko-szwedzkiego i polskiego poprzez konkurencję między różnymi źródłami dostaw gazu i dwustronną wymianę handlową, w dalszej perspektywie również z uwzględnieniem planowanych połączeń międzysystemowych z krajami Europy Środkowo-Wschodniej (poprzez połączenia Polska - Czechy, Polska- Słowacja, Polska - Ukraina) oraz Państwami Bałtyckimi (poprzez połączenie Polska - Litwa),
• wzmocnienie regionalnego bezpieczeństwa dostaw dzięki dywersyfikacji – umożliwienie wprowadzenia na rynek dostaw gazu z nowych źródeł,
• zwiększenie konkurencji na regionalnych rynkach gazu,
• możliwość wejścia na rynek nowych uczestników i zaspokojenia potencjalnego wzrostu popytu na gaz w regionach będących w zasięgu oddziaływania projektu,
• poprawa niezawodności technicznej dostaw gazu dla odbiorców dzięki dywersyfikacji kierunków dostaw gazu z importu.
Projekt Baltic Pipe traktowany jest przez obu operatorów w sposób kompleksowy i obejmuje analizę połączenia norweskiego systemu gazociągów podmorskich z Danią. GAZ-SYSTEM S.A. i Energinet.dk zwróciły się do firmy Gassco A.S., operatora norweskiego systemu gazociągów morskich o przeprowadzenie wstępnego Studium Wykonalności.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody