ew
W ubiegłym roku, rzecznik PŻM informował, że Morska Stocznia Remontowa Gryfia w Szczecinie wybuduje pierwszy z zapowiadanej serii czterech promów dla Polskiej Żeglugi Morskiej. Nieco inne światło na tę sprawę rzuca wywiad z Leszkiem Milczarkiem, prezesem MS Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych MARS, ktory miał miejsce w ramach programu "Polski punkt widzenia".
Jak powiedział Milczarek: "Stocznia Szczecińska będzie budowała prom w konsorcjum ze Stocznią „Gryfią” (liderem będzie jednak Stocznia Szczecińska). Przez ostatnie 2 lata prezes Andrzej Strzeboński wykonał ogromną pracę. Zastał Stocznię Szczecińską w opłakanym stanie. Obecnie jest to zupełnie inny podmiot, kontraktuje nowe projekty stoczniowe, m.in. w przygotowaniu jest bardzo ciekawy projekt – statek autonomiczny. To chyba ewenement na skalę światową. Jestem przekonany, że konsorcjum poradzi sobie z budową promu, który też jest innowacyjny – będzie napęd LNG."
Z jego wypowiedzi wynika, że MSR Gryfia nie liderem konsorcjum realizującym zlecenie (tak jak zakładano w zeszlym roku). Jej miejsce zajmie Stocznia Szczecińska.
Stępkę pod budowę promu typu ro-pax dla PŻB położono 23 czerwca 2017 r. Prom budowany był przez Morską Stocznię Remontową Gryfia na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego, który zmienił nazwę i obecnie funkcjonuje pod nazwą Stocznia Szczecińska.
Według informacji z czerwca ub.r. pierwsze prace związane z budową sekcji stocznia miała rozpocząć na przełomie 2017 i 2018 r. W czerwcu 2018 r. miał rozpocząć się cykl pochylniowy. W 2019 r. jednostka miała być gotowa do zwodowania, a na początku 2020 r. do przekazana PŻB.
Jak powiedział Jerzy Pietrzak, prezes konsorcjum NED, które projektuje prom "Będziemy budowali prom o długości około 218 metrów, szerokości 31,4 metra, wysokości do pokładu głównego 9,5 metra i zanurzeniu 6,4 metra, który będzie miał około 10,6 tys. ton nośności".
Wedlug najnowszych informacji, cięcie blach dla promu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ma ruszyć na przełomie stycznia i lutego 2019 r.; jednostka ma być gotowa na przełomie 2020 i 2021 r.
UNCTAD wzywa do dekarbonizacji żeglugi. Ponad 100 tys. statków do wymiany i modernizacji
MacGregor dostarczy sprzęt RoRo dla pierwszego statku typu PCTC zasilanego metanolem
Shell zakończył bunkrowanie pierwszego statku wycieczkowego LNG w Gibraltarze
59 statków floty offshore od Rawabi Vallianz Offshore Services otrzyma systemy dynamicznego pozycjonowania Praxis
CMA CGM zamawia osiem dodatkowych kontenerowców napędzanych metanolem
Słabe frachty i czartery powodują konkurencję pomiędzy różnymi segmentami żeglugi. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33 – 37/2023)