ew
Po marcowym ogłoszeniu przez grupę DEME Offshore kluczowych dostawców na instalację fundamentów wież turbin na morskiej farmie wiatrowej Moray East, szczecińska fabryka fundamentów morskich turbin wiatrowych ST³ Offshore liczyła na część tego zlecenia. Dokładniej, chodziło o budowę 30 górnych części fundamentów kratownicowych wraz z ostatecznym montażem. Niestety, kontrakt ten przypadł finalnie belgijskiej firmie Eiffage.
Kontrakt opiewa na ponad 250 milionów euro. Całe zlecenie dotyczące Moray East obejmuje projekt, budowę i dostawę 100 fundamentów typu płaszczowo-kratownicowego. Każdy z nich ma mierzyć 85 m i ważyć ponad 1000 ton.
Na część tego zlecenia liczyła szczecińska firma ST³ Offshore. O jej zaangażowaniu mowiło się już w grudniu zeszłego roku. Wtedy też opowiedział o nim prezes spółki Andrzej Czech podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
– Mamy już wstępne porozumienie ze Smulders'em – spotykamy się z zarządem 12 grudnia – że my wyprodukujemy górną część tego „jacketu”, mniej więcej 1 000 ton, drugą połowę zrobi Smulders, w Anglii zostanie to połączone w jeden element – mówił dla Radia Szczecin Andrzej Czech, prezes ST3 Offshore w restrukturyzacji.
Szczecińska fabryka miała wyprodukować w Polsce w sumie 30 konstrukcji, prawie dwa razy większych niż te, które dotychczas opuszczały zakład.
Niestety, tak się nie stało a kontrakt przypadł grupie Eiffage. Część konstrukcji wykonają zakłady Smulders oraz inne firmy grupy Eiffage Métal z Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii i Polski (Smulders Żary).
Morska farma wiatrowa Moray East będzie produkować 950 MW energii. Projekt ma już zapewnione finansowanie dłużne w wysokości 2,1 miliarda funtów brytyjskich oraz dodatkowo finansowanie pomocnicze o wartości 0,5 miliarda funtów. Farma wiatrowa jest obecnie własnością EDPR (43,3%), Diamond Green Limited, które częściowo należy do DGE (33,4%), oraz ENGIE (23,3%). Moray East ma rozpocząć działalność do roku 2022.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów