• <
kongsberg_mega_2020

SEA Europe: Europejski przemysł stoczniowy zagrożony rosnącą konkurencją ze strony azjatyckich zakładów

Strona główna Stocznie, offshore SEA Europe: Europejski przemysł stoczniowy zagrożony rosnącą konkurencją ze strony azjatyckich zakładów
SEA Europe: Europejski przemysł stoczniowy zagrożony rosnącą konkurencją ze strony azjatyckich zakładów - GospodarkaMorska.pl

PMK

03.12.2019 Źródło: własne

Stowarzyszenie SEA Europe wezwało Komisję Europejską do jak najszybszego spotkania z przedstawicielami branży stoczniowej, aby określić skuteczną strategię na rosnące zagrożenie ze strony azjatyckich konkurentów.

SEA Europe chce europejskiego sektora stoczniowego, który się rozwija i prosperuje - z korzyścią dla gospodarki i społeczeństwa Europy – a nie kroczy ku upadkowi. Najważniejsze będzie opracowanie rozwiązań, które pozwolą Europie utrzymać swoją wiodącą pozycję w złożonej budowie statków, w tym w budowaniu statków wycieczkowych, za pomocą różnych instrumentów, np. konsolidacji.

Konsolidacja prowadzona przez podmioty prywatne umożliwia przedsiębiorstwom, w tym stoczniom, zwiększenie wydajności, w tym w procesie produkcji, oraz pozwala stoczniom utrzymać niższe ceny z korzyścią dla konsumentów (w tym armatora). Ten rodzaj konsolidacji wynika z uwarunkowań rynkowych i należy go odróżnić od konsolidacji prowadzonych przez państwo, takich jak w Korei Południowej i Chinach, które są oparte wyłącznie na względach geopolitycznych i geopolitycznych zamiast sił rynkowych.

Przykładem mogą być Hyundai i Daewoo w Korei Południowej oraz CSSC i CSIC w Chinach. Te zakłady zamierzają przeprowadzić fuzję, które stworzą gigantów przemysłu stoczniowego działających we wszystkich segmentach przemysłu stoczniowego. Te operacje prowadzone przez państwo pozwoliłyby również stoczniom na uzyskanie silniejszych uprawnień kontraktowych wobec europejskich dostawców, którzy już dziś spotykają się z rosnącą liczbą barier w handlu i dostępie do rynku w takich krajach. Warto również wziąć pod uwagę, że w 2018 roku łączne obroty Hyundai i Daewoo wyniosły ponad 18 mld EUR, a CSSC i CSIC ponad 60 mld EUR.

Dziś Chiny dążą do przejęcia wiodącej pozycji Europy na świecie w zakresie skomplikowanego przemysłu stoczniowego i zaawansowanej produkcji sprzętu morskiego. Zgodnie z tymi ramami polityki rząd chiński wydał szereg planów sektorowych wspierających rozwój przemysłu stoczniowego. Ta rosnąca konkurencja ze strony Azji jest wynikiem nie tylko częstych praktyk dumpingowych. To także zasługa spójnej długoterminowej strategii, opartej na dużych inwestycjach w zakłady stoczniowe.

Europejski przemysł stoczniowy jest dziś w stanie konkurować globalnie w segmencie promów i wycieczkowców oraz w niektórych innych zaawansowanych technologicznie niszowych segmentach niszowych. Jednak segment stoczniowy promów już prawie całkowicie przeniósł się do Chin. Dziś nie znajdziemy żadnego nowego promu, który miałby powstać w europejskim zakładzie po 2022 roku.

Niemniej jednak Europa nadal jest liderem rynku w segmencie wycieczkowców, ze względu na wieloletnie inwestycje w projektowanie, technologię i procesy. Dzisiejsza europejska kadra wykwalifikowanych techników, którzy nie mają sobie równych w pozostałej części świata.

Chiny jednak chcą przejąć pałeczkę także w tym segmencie. Ich strategia „Made in China 2025 zakłada mocne wejście na rynek budowy statków wycieczkowych. Państwo Środka posiada już obecnie odpowiednie zdolności produkcyjne, by zostać liderem w produkcji zaawansowanych technologicznie statków i sprzętu.

Jedyną możliwą odpowiedzią jest wsparcie europejskiego przemysłu stoczniowego w jego dążeniu do innowacji, zwiększenie konsolidacji, unikając zmagania się z ostrą i często nieuczciwą konkurencją ze strony krajów spoza UE samemu. Większa konsolidacja rzeczywiście prowadzi do większej wydajności i lepszej konkurencyjności, która umożliwia stoczniom utrzymanie niższych cen w stosunku do azjatyckiej konkurencji. Brak silnych lub skonsolidowanych stoczniowców nie tylko obniży konkurencyjność Europy, ale zagraża to przyszłości sieci europejskiej dostawców.

Źródło:
własne
wartsila_390x100_2020
 Ropa brent 41,06 $ baryłka  -0,65% 06:56
 Cyna 17080,00 $ tona -1,70% 25 wrz
 Cynk 2365,00 $ tona -0,59% 25 wrz
 Aluminium 1708,00 $ tona 0,65% 25 wrz
 Pallad 2332,55 $ uncja  0,40% 06:52
 Platyna 885,60 $ uncja  -0,87% 06:56
 Srebro 24,02 $ uncja  -1,36% 06:56
 Złoto 1896,00 $ uncja  -0,37% 06:56

Dziękujemy za wysłane grafiki.