ew/Remontowa Shipbuilding
Ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA w próby morskie wypłynął dziś pierwszy z czterech hybrydowych promów pasażersko-samochodowych o napędzie elektrycznym zasilanych z baterii budowalnych dla norweskiego armatora Norled.
– Prom wypłynął w dziś w próby techniczne, podczas których, z uwagi na to, że jest to statek prototypowy, sprawdzimy sprawność systemów – mówił Piotr Alboszta, kierownik projektu, dodając, że właściwe próby rozpoczną się jutro z udziałem armatora i przedstawicieli towarzystwa klasyfikacyjnego – DNV GL. Potrwają około tygodnia.
W ramach tego kontraktu powstaną cztery, w pełni wyposażone tego typu jednostki. Nowoczesne promy dwustronne z napędem bateryjnym trafią do żeglugi w rejonie norweskich fiordów i będą obsługiwały połączenie Festøya – Solavågen oraz Mannheller – Fodnes.
Prace na pozostałych trzech jednostkach są zaawansowane.
Na jednostce B619/2 kończą się prace rurarskie i wyposażeniowe, na jednostce B619/3 trwają prace kablowe, montaż urządzeń i wyposażenia, a na promie B619/4 trwają prace gorące, w tym tygodniu rozpoczniemy także piaskowanie i malowanie – mówił Piotr Alboszta.
Za projekt odpowiedzialne jest biuro projektowe LMG Marin, zaś za dokumentację roboczą Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding.
W projekcie uwzględniono wiele rozwiązań minimalizujących zużycie energii w tym: odzysk ciepła, oświetlenie typu LED, system elektryczny o wysokiej wydajności, system wentylacji i klimatyzacji sterowany czujnikami temperatury i dwutlenku węgla, farbę minimalizującą tarcie oraz lekką konstrukcję statków.
Każdy z promów zostanie wyposażony w dwa pędniki azymutalne z silnikami elektrycznymi oraz dwa zespoły prądotwórcze. W standardowym trybie pracy całość mocy pobierana będzie z baterii, które będą doładowywane w czasie postoju przy nabrzeżu co ma trwać zaledwie kilkanaście minut. Zostanie tu zastosowany system szybkiego ładowania z lądu typu wtyczkowego, zapewniający utrzymanie wymaganego poziomu naładowania baterii. Będzie on zintegrowany z systemem automatycznego cumowania (typu próżniowego), przytrzymującym prom przy nabrzeżu i dającym „zielone światło” do rozpoczęcia procesu ładowania.
Wspomniane wyżej zespoły prądotwórcze na statku, których silniki będą pracować na 100 proc. paliwie bio-diesel zapewniają także możliwość pracy jednostki w trybie hybrydowym. Bardzo efektywny ma być także napęd promu. Pędniki będą jednostkami typu “ciągnącego” (pulling type) z nabudowanymi silnikami elektrycznymi.
Flota armatora Norled składa się z ok. 80 promów, z których sześć zostało zbudowanych w Remontowa Shipbuilding SA, czyli po dostarczeniu obecnie budowanych jednostek liczba ta wzrośnie do dziesięciu. Wśród nich są Ryfylke i Hardanger, obydwa dostarczone w 2013 roku, które są pierwszymi jednostkami na świecie nie zabierającymi na pokład paliwa dieslowego – statki zasilane są LNG, a w razie awarii CNG (składowanym w butlach na pokładzie otwartym).
Łącznie na rynek norweski Remontowa Shipbuilding dostarczyła dotąd 26 promów pasażersko-samochodowych dla różnych armatorów (m.in. Helgelandske, Stavangerske, Basto Fosen, Nor-Ferjer, Fjord 1 MRF, Torghatten Nord, Norled), z czego 10 jest niskoemisyjnych, zasilanych LNG.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth