PMK
Południowokoreańska stocznia Samsung Heavy Industries (SHI) wygrała kontrakt na budowę pływającego terminalu gazowego FSRU (Floating Storage and Regasification Unit) za kwotę 221 mln dolarów.
FSRU to jednostka do magazynowania i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. Statek został zamówiony przez konsorcjum trzech firm (Marubeni, Sojitz, Pertamina) i będzie miał pojemność 170 tys. m3. To niecodzienne zamówienie w dobie największego w historii kryzysu na rynku offshore. Obecnie stocznie mają trudność z otrzymaniem kontraktów choćby na modernizację jednostek, a zamówienia na nowe statki i terminale są naprawdę rzadkie.
Nowe FSRU będzie wyposażony w najnowszy system regazyfikacji S-Regas autorstwa Samsunga. Ten system pozwoli oszczędzić 5 proc. energii i zapobiega korozji zbiorników.
Pierwsze statki do FSRU weszły do eksploatacji w 2007 r., ich historia jest więc dość krótka, jednak zalety tych pływających zakładów produkcyjnych spowodowały szybki rozwój tej specyficznej kategorii jednostek zaprojektowanych dla potrzeb przemysłu naftowego. Świadczy o tym liczba FSRU będących obecnie w użytkowaniu i przewidzianych do oddania do eksploatacji.
Za użyciem FSRu przemawia przede wszystkim niższy koszt regazyfikacji. Według danych Międzynarodowej Unii Gazowniczej z 2016 r. średnia ważona kosztu regazyfikacji na statku wynosiła 78 dolarów za tonę gazu w porównaniu z 334 dolarami za tonę w terminalu lądowym.
Drugą ważną przewagą jest mobilność i elastyczność wykorzystania FSRU – można je lokować w różnych miejscach, zależnie do aktualnego zapotrzebowania, łatwo można dopasować ich zdolność produkcyjną do lokalnych warunków.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów