• <
KONGSBERG_2023

Porozumienie w sprawie budowy tunelu w Świnoujściu

14.04.2016 14:17 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Porozumienie w sprawie budowy tunelu w Świnoujściu

Partnerzy portalu

Porozumienie w sprawie budowy tunelu w Świnoujściu - GospodarkaMorska.pl

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Prezydent Świnoujścia podpisali aneks do porozumienia w sprawie budowy tunelu pod Świną, łączącego wyspy Uznam i Wolin. Zawarte w 2007 r. porozumienie przewiduje, że GDDKiA będzie mogła pełnić funkcję inwestora zastępczego dla budowy stałego połączenia wysp Uznam i Wolin.

Oznacza to, że GDDKiA będzie odpowiedzialna za nadzór nad rzeczową realizację zadania, natomiast za finansowanie odpowiadać będzie prezydent miasta. Dzięki zawartemu porozumieniu GDDKiA będzie mogła wesprzeć Prezydenta miasta swoim doświadczeniem i wiedzą w budowie  przeprawy. Umożliwi to także ogłoszenie I etapu przetargu na realizację tej inwestycji.

W spotkaniu, które odbyło się  14 kwietnia 2016 r. w Urzędzie Miasta w  Świnoujściu, wzięli udział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński,  wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, Generalny Dyrektor DKiA Jacek Bojarowicz, wojewoda zachodniopomorski Piotr Jania oraz prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

- Mam nadzieję, że debaty o budowie tunelu w Świnoujściu przejdą do historii. Pragnę państwa zapewnić, że dobre połączenie Świnoujścia i zespołu portów Szczecin-Świnoujście z południem Europy to jeden z naszych priorytetów. Ta inwestycja będzie mieć nie tylko znaczenie gospodarcze, ale też społeczne i polityczne. Budowę tunelu deklarował zarówno Prezydent Lech Kaczyński, jak i Jarosław Kaczyński, gdy był premierem. Porozumienie w sprawie budowy tunelu zostało podpisane w 2007 r., szkoda tych ośmiu lat, w których nie wydarzyło się praktycznie nic na rzecz przyspieszenia tej inwestycji – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

- Rząd traktuje Polskę jako jeden obszar, który musi być dobrzeskomunikowany, od Świnoujścia do Ustrzyk. To podstawa rozwoju gospodarczego naszego kraju – dodał wiceminister Jerzy Szmit.

Szczegółowy harmonogram realizacji tej inwestycji zależy od stopnia jej przygotowania oraz zapewnienia środków finansowych. Z uwagi na to, że jest to zadanie zwiększające dostępność transportową, Świnoujście zamierza występować o środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w celu dofinansowania budowy tunelu. Rozstrzygnięcie konkursu ogłoszonego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych planowane jest na czerwiec/lipiec 2016 r.

Tunel rozpocznie bieg przy terminalu promowym i dworcu kolejowym na wyspie Wolin a kończyć się będzie za bazą paliw płynnych na wyspie Uznam. Planowana jest budowa tunelu jednonawowego w technologii tarczy drążonej TBM. Pozostałymi elementami układu drogowego będą: drogi dojazdowe do tunelu, węzeł drogowy na wyspie Wolin i powiązane z nim rondo oraz dodatkowe rondo na wyspie Uznam. Ulice istniejące przyległe do inwestycji zostaną przebudowane w niezbędnym zakresie. Długość trasy głównej to ok. 3400 m, w tym ok. 1400 m będzie wykonywane w technologii drążonej.

Dla tej inwestycji w 2010 r. została uzyskana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. W grudniu 2015 r. Miasto Świnoujście odebrało program funkcjonalno-użytkowego tunelu w Świnoujściu. 85% kosztów jego opracowania zostało pokryte ze środków RPO Województwa Zachodniopomorskiego.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.