Lotos pozyskał środki finansowe i przygotował plan likwidacji platformy na złożu Yme. Wadliwa infrastruktura zniknie jeszcze w tym roku, prawdopodobnie w IV kwartale. Fundusze na dokonanie tej operacji pozyskano w ramach porozumienia z dostawcą platformy – spółką Single Bouy Moorings.
Przypomnijmy, że Grupa Lotos nabyła udziały w złożu Yme na Morzu Północnym w 2008 roku. Termin rozpoczęcia wydobycia z tego złoża, przewidziany na 2009 rok, był kilkanaście razy przekładany, z powodu wadliwej platformy wydobywczej. Grupa Lotos kupiła 20 proc. udziałów w złożu za 500 mln dolarów. Jak na razie udało się odzyskać około 100 mln dolarów, w ramach tzw. tarczy podatkowej, za pomocą której norweskie prawo umożliwia odzyskanie do 78 proc. nakładów inwestycyjnych poniesionych na projekt, który nie rozpoczął produkcji, dzięki zakupowi innych złóż produkcyjnych w Norwegii.
Udziały Lotosu w złożu to ok. 12,95 mln baryłek. Dzięki zawartemu porozumieniu polski koncern będzie mógł w końcu sprzedać lub zagospodarować w inny sposób Yme.
W II kw. Lotos wydobył ze złóż w Norwegii, Polsce i Litwie blisko 1,1 mln boe (+56,7% r./r. i +6% kw./kw.) Odpowiada to dziennej produkcji na poziomie ok. 12,4 tys. boe (+0,4% r./r.).
Przychody ze sprzedaży segmentu wydobywczego w II kw. 2015 r. wyniosły ok. 194 mln zł (+4,1% kw./kw.) i były wyższe w stosunku do I kw. br. głównie na skutek wzrostu notowań cen ropy naftowej. Zysk EBITDA segmentu wydobywczego wyniósł w II kw. br. 102,6 mln zł (+36,6% kw./kw.) a zysk operacyjny (EBIT) uplasował się na poziomie 33,5 mln zł (+172,4% kw./kw.) co jest związane m.in. z wyższym wolumenem sprzedaży.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów