ew
Jak pisze Andrew Buckland, specjalista w dziedzinie LNG - tylko w roku 2018 zamówiono 33 nowe zbiornikowce do przewozu skroplonego gazu ziemnego. To ogromna różnica w porównaniu z latami poprzednimi. Cały 2017 r. zamknął się z 17 zakontraktowanymi jednostkami a 2016 - zaledwie 6. Tym samym, rynek statków do przewozu LNG jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się w sektorze morskim i wszystko wskazuje na to, że ta tendencja się utrzyma.
Buckland wskazuje także na przyczyny tego zjawiska. Rynek handlu gazem nieustannie się powiększa, koszt zakupu nowych jednostek jest stosunkowo niski a ceny frachtów - wysokie. Co więcej, popyt na LNG w Azji dynamicznie rośnie. Ekspert podkreśla szczególnie rolę Chin, w których popyt wzrósł aż o 50 % w pierwszej połowie tego roku.
Jak czytamy w raporcie, w latach 2015-2010 wydobycie i obrót gazu ziemnego ma zwiększać się o 150 mln ton rocznie. Dla porównania, w latach 2010-2015 wzrost ten wynosił jedynie 20 ml ton na rok. Analogicznie, z tego wzrostu skorzysta cały sektor statków LNG.
Buckland zauważa także że bieżącej sytuacji bardzo sprzyja stosunkowo niski koszt nowych statków, który nigdy nie był na takim poziomie. Istotne jest, że w przypadku innych statków - koszt ten stale rośnie. Nowe gazowce mają dziś zdolność przewozową, która oscyluje w granicach 170-180 tys. m3 LNG. Te z poprzedniej generacji mogły przewozić około 155 tys. m3. To kolejny argument, który przemawia za zakupem nowych jednostek. Są one jednocześnie większe, bardziej zaawansowane technicznie i wydajniejsze. Co więcej, są zazwyczaj wyposażane w wolnoobrotowe silniki z wtryskiem gazu, które zapewniają ograniczenie zużycia paliwa o ponad 20 ton na dobę w stosunku do i tak zaawansowanych dwupaliwowych silników wysokoprężnych czy napędów spalinowo-elektrycznych oraz aż 75 ton na dobę w porównaniu do starych napędów parowych.
Do tej pory, tylko w tym roku, do eksploatacji weszło 36 nowych statków a 3 zostały zezłomowane. Kolejne 22 jednostki mają zostać dostarczone do końca 2018 r. Jeśli tak się wydarzy ( przy czym nie będą złomowane kolejne statki), zdolność przewozowa wzrośnie aż o 13% w tym roku. Jeżeli dodamy do tego 39 zbiornikowców LNG planowanych na przyszły rok - zdolność ta powiększy się o dodatkowe 7,6%.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów