mb
Wojewoda kujawsko-pomorski 5 lutego br. wydał pozwolenie na budowę tłoczni gazu w Gustorzynie. Nowy obiekt będzie jedyną tłocznią wybudowaną od podstaw przez GAZ-SYSTEM w polskiej części Baltic Pipe.
Tłocznia Gustorzyn jest istotnym elementem trwającej rozbudowy i modernizacji krajowego systemu przesyłowego. Poprzez swoje centralne położenie sterować będzie rozpływem gazu w środkowej Polsce. Nowa tłocznia jest budowana nie tylko dla potrzeb transportu gazu w ramach projektu Baltic Pipe, ale również w kontekście przyszłego interkonektora Polska-Litwa.
- Polski system przesyłowy zostanie wzmocniony o nowoczesny obiekt - Tłocznię Gazu w Gustorzynie, która stanie się kluczowym elementem zapewniającym przesył gazu w stronę aglomeracji warszawskiej, Litwy oraz w kierunku południowo-wschodnim kraju – powiedział Tomasz Stępień, Prezes Zarządu GAZ-SYSTEM.
Projekt budowlany zatwierdzony przez wojewodę zakłada realizację inwestycji w dwóch etapach:
- etap II inwestycji obejmuje rozbudowę tłoczni o kolejny zespół agregatów sprężarkowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Komisja Europejska przyznała projektom gazowego połączenia międzysystemowego Polska–Litwa (GIPL) oraz Baltic Pipe status „Projektu o znaczeniu wspólnotowym” (Project of Common Interest, PCI).
Wsparcie finansowe ze strony UE
Tłocznia Gustorzyn, realizowana w ramach projektu GIPL, uzyskała dofinansowanie z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility, CEF), zarówno na prace projektowe, jak i prace budowlane. „Łącząc Europę" (CEF), to kluczowy unijny instrument wspierania wzrostu gospodarczego, zatrudnienia i konkurencyjności, który ma na celu m.in. zwiększanie bezpieczeństwa energetycznego Europy. Ponadto, zgodnie z decyzją ACER z 11 sierpnia 2014 r. w sprawie transgranicznej alokacji kosztów projektu (CBCA), oprócz wsparcia finansowego UE, budowa GIPL na terytorium Polski, w tym część kosztów infrastruktury niezbędnej do zapewnienia pełnej funkcjonalności połączenia, zostanie dofinansowana przez Operatorów Systemów Przesyłowego (OSP) z państw bałtyckich z Litwy, Łotwy i Estonii.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów