• <
nauta_2024

Stanowisko PŻB S.A. ws. artykułu opublikowanego na portalu Money.pl

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Stanowisko PŻB S.A. ws. artykułu opublikowanego na portalu Money.pl

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

Polska Żegluga Bałtycka, operator linii promowych Polferries, opublikował oświadczenie dotyczące informacji opublikowanych przez portal Money.pl w artykule dotyczącym programu „Batory”.

Program „Batory” zakłada budowę nowych promów dla polskich armatorów. Dwie pierwsze jednostki są już w budowie w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding w ramach drugiej odsłony programu, po tym jak pierwsza skończyła się fiaskiem. W zeszły piątek na portalu Money.pl ukazał się artykuł dotyczący programu, w nim zaś znalazły się m.in. informacje dotyczące działalności Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, w tym teza, że „zwiększenie kosztów tzw. usług obcych, w tym głównie remontowych, w 2021 r. o ponad 28 mln zł” jest skutkiem „czystek kadrowych” dokonanych po zmianie zarządu.

W dniu dzisiejszym PŻB opublikowała swoje stanowisko dotyczące twierdzeń zawartych w artykule, które zamieszczamy poniżej w całości. Spółka punktuje, że autor tekstu powołał się jedynie na anonimowego rozmówcę, a nie zweryfikował przedstawionych przez niego informacji z rzeczywistością, ponadto przedstawia wyjaśnienia dotyczące wspomnianego w artykule wzrostu kosztów usług obcych.

„Szanowni Państwo,
Odnosząc się do artykułu opublikowanego na portalu www.money.pl "Miliony utopione w prom (...)" z dn. 16.06.2023 roku, pragniemy nadmienić, że wspomniany wzrost kosztów remontów w PŻB S.A. nie jest konsekwencją zmian personalnych w zarządzie spółki oraz dziale technicznym. Wynika z innych przyczyn, pominiętych w artykule, a które poniżej wskazujemy. Ponadto przed publikacją nikt z redakcji portalu nie zwrócił się do nas z pytaniem o wyjaśnienia, przez co nie dano nam szansy przedstawienia faktów, a czytelnikom poznania prawdy.

Koszty usług obcych w Spółce wzrosły między rokiem 2020 i 2021 o ponad 27 mln zł, z czego wzrost o około 20 mln zł dotyczył remontów promów. Co najważniejsze aż 18 mln zł więcej zostało wydane w okresie poprzedzającym zmiany personalne w dziale technicznym, więc ogromna większość wspomnianej kwoty nie ma związku z tezą anonimowego rozmówcy dot. wpływu zmian personalnych na wydatki. Wzrost ten został spowodowany przeniesieniem kosztów remontu jednego z promów w kwocie ponad 9 mln zł na I kwartał 2021 roku, mimo wykonania go jeszcze w 2020 roku. Ponadto w I kwartale 2021 roku wykonano szerszy niż budżetowano zakres remontów dwóch innych promów o łącznej wartości ponad 9 mln zł. Istotnym elementem jest fakt, że wspomniane działania zostały podjęte częściowo za kadencji poprzedniego Zarządu Spółki. Za remonty w całości odpowiadał dział techniczny w „starym” składzie i to także on podejmował decyzje w przedmiotowych kwestiach. To w ramach ich działalności wzrosły przedmiotowe koszty, zatem zarzuty wobec obecnego Zarządu Spółki, którego Prezes objął stanowisko dopiero w kwietniu 2021 roku oraz obecnego dyrektora Pionu Technicznego, który objął stanowisko jeszcze później, są bezpodstawne.

Pozostała dużo mniejsza część kwoty była związana z kosztami innymi niż remonty, a składał się na to m.in. znaczny wzrost liczby rejsów, spowodowanych spadkiem przerw technicznych, co jest zjawiskiem pożądanym. Uwzględniając wzrost stawek w portach ściśle powiązanych z liczbą odbytych rejsów, oczywistym jest wzrost kosztów usług obcych. Ponadto wliczają się w to usługi związane z odbiorem i wywozem śmieci, odbiór i utylizacja wód zaolejonych, a także dezynfekcja, dezynsekcja, deratyzacja. Większa liczba rejsów, pasażerów i transportów to także większe koszty. Na usługi obce składają się również prowizje agencyjne i frachtowe należne agentom i pośrednikom za sprzedaż usług w imieniu Spółki. Wzrost tych kosztów również wynika z większej sprzedaży.”

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.