Waszyngton znowu zagroził sankcjami spółkom biorącym udział w projekcie Nord Stream 2. „Natychmiast się wynoście lub poniesiecie konsekwencje” – oświadczył szef Departamentu Stanu Mike Pompeo na konferencji prasowej.
Dyplomata wyjaśnił, że chodzi o sankcje przewidziane w ustawie CAATSA (Ustawa o Przeciwdziałaniu Przeciwnikom Ameryki poprzez Sankcje). Dziś Departament Stanu odnowił publiczne rekomendacje dotyczące obowiązywania dokumentu. Odtąd Nord Stream 2 i część drugiej nitki Tureckiego Potoku nie będą chronione przed sankcjami CAASTA.
Groźbę sankcji Pompeo nazwał „jasnym ostrzeżeniem” dla firm uczestniczących „w rosyjskich szkodliwych projektach”.
Zacharowa: Nieuczciwa konkurencja
Rzeczniczka MSZ Rosji Maria Zacharowa skomentowała w wywiadzie dla Sputnika zniesienie klauzuli chroniącej gazociąg Nord Stream 2 i drugą nitkę Tureckiego Potoku przed sankcjami przewidzianym w ustawie CAATSA. Powiedziała, że Waszyngton stosuje nieuczciwą konkurencję poprzez wywieranie nacisku politycznego.
Zacharowa dodała, że to „wyznacznik słabości amerykańskiego systemu”.
„Poza rozwiązaniami siłowymi, nie ma skutecznie działających narzędzi” – powiedziała rzeczniczka MSZ Rosji.
Amerykańskie sankcje wobec Nord Stream 2
Projekt Nord Stream 2 przewiduje budowę dwóch nitek gazociągu o łącznej przepustowości 55 miliardów metrów sześciennych gazu rocznie od wybrzeża Rosji przez Morze Bałtyckie do Niemiec.
Stany Zjednoczone aktywnie sprzeciwiają się Nord Stream 2, promując swój skroplony gaz ziemny w UE, przeciwko budowie gazociągu są także Ukraina i kilka europejskich krajów, w tym Polska.
USA w grudniu nałożyły sankcje na projekt, żądając od firm budowlanych natychmiastowego zaprzestania prac. Szwajcarska Allseas praktycznie natychmiast poinformowała o zawieszeniu prac przy gazociągu. Rosja niejednokrotnie argumentowała, że jest to korzystny dla Europy projekt handlowy.
Niedawno Dania wydała nowe zezwolenie na budowę gazociągu w swoich wodach. To oznacza, że w budowie będzie mogła brać udział barka do układania rurociągów podwodnych „Fortuna”. Do prac przystąpi jednak najwcześniej w sierpniu, kiedy dobiegnie końca okres odwołania od tej decyzji.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów