Rząd w specjalnej uchwale wskaże Gdynię jako miejsce, w którym powstanie terminal instalacyjny na potrzeby budowy farm wiatrowych na morzu - poinformował pełnomocnik rządu ds. morskiej energetyki wiatrowej Zbigniew Gryglas. Wg niego terminal będzie kosztować ok. 500 mln zł
Jak powiedział w poniedziałek dziennikarzom na konferencji Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej Gryglas, projekt jest już na etapie komitetu stałego Rady Ministrów. Wyjaśnił, że uchwała przesądzi, iż terminal ma powstać w porcie w Gdyni, a będzie służyć do tego, by przeciąć ciągle obecne w administracji dyskusje na temat jego lokalizacji. Uchwała będzie dla organów administracji wiążąca.
Gryglas ocenił, że terminal będzie kosztował ok. 500 mln zł i powinien być gotowy w 2024 r., tak my mógł obsłużyć pierwsze prace budowlane na morzu, prowadzone przez inwestorów morskich farm wiatrowych. W uchwale Rada Ministrów powinna wskazać również całą ścieżkę finansowania prac - dodał.
Jego zdaniem, naturalnym inwestorem wydaje się port w Gdyni, ale nie jest to przesądzone. Jak ocenił, port w Gdyni nie będzie w stanie unieść tej inwestycji i prawdopodobnie „nie obejdzie się bez pomocy budżetu państwa”, ale - jak podkreślił pełnomocnik - zlokalizowany w Polsce terminal jest niezbędny do tego, by udział krajowych przedsiębiorstw w programie budowy farm wiatrowych na morzu wyniósł co najmniej 50 proc.
Według zamierzeń rządu, w 2030 r. w polskiej części Bałtyku powinny pracować farmy wiatrowe o mocy rzędu 8 GW. (PAP)
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej