Dążąc do bycia jednym z liderów morskiej energetyki wiatrowej duński koncern Ørsted opracował pierwszy, bezzałogowy statek powierzchniowy, zaprojektowany specjalnie do morskich działań pomiarowych. Przedsięwzięcie jest motywowane przyspieszeniem tempa rozwoju w branży offshore wind.
Według firmy, statek ma usprawniać gromadzenie danych krytycznych dla działań rozwojowych we wczesnej fazie przed budową, jednocześnie poprawiając bezpieczeństwo i obniżając ogólne koszty dzięki zwiększonemu oknu operacyjnemu, w tym w warunkach wysokiego stanu morza. Prototyp nazwany Hugin USV, został opracowany we współpracy z partnerami branżowymi. Został zbudowany przez duńską stocznię Tuco Marine Group, a system sterowania USV dostarczyła norweska firma Maritime Robotics. Jak informuje koncern projekt również walidację typu jako pływający system LiDAR od DNV, umożliwiając jego wykorzystanie do operacji komercyjnych związanych z rozwojem farm wiatrowych na morzu.
Inventing the future!
— Ørsted (@Orsted) June 22, 2023
We’ve designed, built, and patented the industry’s first uncrewed surface vessel (USV) - for collecting data on wind generation, the state of the seabed, and marine mammal behavior at potential #offshorewind sites.
Discover more 👉 https://t.co/mnY7MNEK0w pic.twitter.com/8JEgX61Qpk
- Wyjątkowość naszej koncepcji USV polega na tym, że może ona przenosić nasz sprzęt pomiarowy do i z naszych lokalizacji morskich bez potrzeby korzystania z dużych, specjalistycznych statków pomocniczych, a na miejscu może działać autonomicznie przez dłuższy czas, mierząc duże ilości danych, które można przesyłać na ląd i przetwarzać w czasie rzeczywistym - kierownik programu i współwynalazca koncepcji USV wyjaśnił Frederik Søndergaard Hansen.
Hugin USV został zaprojektowany jako ogólna platforma czujników i może gromadzić duże ilości danych, w tym na temat warunków wiatrowych, stanu dna morskiego oraz pomiarów biologicznych i ekologicznych. Te dane są potem wykorzystywane do obniżenia niepewności w oczekiwanej rocznej produkcji energii dla nowych morskich farm wiatrowych. Ma także być zdolnym do ciągłej pracy w najtrudniejszych warunkach morskich przez rok. Jednostkę przetestowano na wodach duńskich i norweskich, w tym podczas trudnych warunków atmosferycznych Morza Północnego, gdzie doświadczyła fal sięgających nawet dziewięciu metrów. Posiada ona wbudowany system nawigacji, który umożliwia poruszanie się z brzegu w różnym stopniu autonomii, zapewniając możliwość sterowania zarówno pozostając widocznym dla operatora z brzegu, jak i z centrum zdalnego sterowania.
Jak poinformował Ørsted, który opatentował koncepcję USV, widzi ogromny potencjał w tej technologii i rozpoczął produkcję seryjną w oparciu o udany prototyp USV. Oczekuje się wyprodukowania pięciu nowych USV do końca 2023 roku.
Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem