Dążąc do bycia jednym z liderów morskiej energetyki wiatrowej duński koncern Ørsted opracował pierwszy, bezzałogowy statek powierzchniowy, zaprojektowany specjalnie do morskich działań pomiarowych. Przedsięwzięcie jest motywowane przyspieszeniem tempa rozwoju w branży offshore wind.
Według firmy, statek ma usprawniać gromadzenie danych krytycznych dla działań rozwojowych we wczesnej fazie przed budową, jednocześnie poprawiając bezpieczeństwo i obniżając ogólne koszty dzięki zwiększonemu oknu operacyjnemu, w tym w warunkach wysokiego stanu morza. Prototyp nazwany Hugin USV, został opracowany we współpracy z partnerami branżowymi. Został zbudowany przez duńską stocznię Tuco Marine Group, a system sterowania USV dostarczyła norweska firma Maritime Robotics. Jak informuje koncern projekt również walidację typu jako pływający system LiDAR od DNV, umożliwiając jego wykorzystanie do operacji komercyjnych związanych z rozwojem farm wiatrowych na morzu.
Inventing the future!
— Ørsted (@Orsted) June 22, 2023
We’ve designed, built, and patented the industry’s first uncrewed surface vessel (USV) - for collecting data on wind generation, the state of the seabed, and marine mammal behavior at potential #offshorewind sites.
Discover more 👉 https://t.co/mnY7MNEK0w pic.twitter.com/8JEgX61Qpk
- Wyjątkowość naszej koncepcji USV polega na tym, że może ona przenosić nasz sprzęt pomiarowy do i z naszych lokalizacji morskich bez potrzeby korzystania z dużych, specjalistycznych statków pomocniczych, a na miejscu może działać autonomicznie przez dłuższy czas, mierząc duże ilości danych, które można przesyłać na ląd i przetwarzać w czasie rzeczywistym - kierownik programu i współwynalazca koncepcji USV wyjaśnił Frederik Søndergaard Hansen.
Hugin USV został zaprojektowany jako ogólna platforma czujników i może gromadzić duże ilości danych, w tym na temat warunków wiatrowych, stanu dna morskiego oraz pomiarów biologicznych i ekologicznych. Te dane są potem wykorzystywane do obniżenia niepewności w oczekiwanej rocznej produkcji energii dla nowych morskich farm wiatrowych. Ma także być zdolnym do ciągłej pracy w najtrudniejszych warunkach morskich przez rok. Jednostkę przetestowano na wodach duńskich i norweskich, w tym podczas trudnych warunków atmosferycznych Morza Północnego, gdzie doświadczyła fal sięgających nawet dziewięciu metrów. Posiada ona wbudowany system nawigacji, który umożliwia poruszanie się z brzegu w różnym stopniu autonomii, zapewniając możliwość sterowania zarówno pozostając widocznym dla operatora z brzegu, jak i z centrum zdalnego sterowania.
Jak poinformował Ørsted, który opatentował koncepcję USV, widzi ogromny potencjał w tej technologii i rozpoczął produkcję seryjną w oparciu o udany prototyp USV. Oczekuje się wyprodukowania pięciu nowych USV do końca 2023 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española