Na terenie gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding S.A., odbyła się 24 września uroczystość pierwszego cięcia blach pod prom pasażersko-samochodowy dla szkockiego armatora Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL). Zagraniczne zlecenia mają istotne znaczenie dla dalszego rozwoju i rosnącego znaczenia polskich zakładów.
Jednostka powstaje w ramach programu Small Vessel Replacement Programme, którego celem jest wymiana wysłużonych promów kursujących na zachodnim wybrzeżu Szkocji, a tym samym poprawa jakości transportu morskiego w regionie. Dochodzi do tego także plan redukcji emisji CO2. Umowa na dostarczenie łącznie siedmiu jednostek została podpisana pod koniec marca tego roku. Wartość kontraktu to ok. 175 mln funtów, a jego realizacja ma potrwać do I kwartału 2029 roku.
Projekt powstał we współpracy norweskiego biura projektowego LMG Marin z zespołem Remontowa Marine Design & Consulting, należącym do grupy Remontowa Holding. Polska stocznia podkreśla, że spełnia wymagania najbardziej rygorystycznych norm środowiskowych, w tym notację Lloyd’s Register ECO. Podczas wydarzenia odbyło się także spisanie protokołu etapu prowadzonych prac. W uroczystości wzięli udział m.in. przedstawiciele Remontowa Shipbuilding, grupy kapitałowej Remontowa Holding S.A., a także szkockiego zamawiającego.


Budowany prom, oznaczony numerem B621/1, planowo ma zostać przekazany do eksploatacji w III kwartale 2027 roku. Jego długość to 49,9 metra, szerokość 12,48 metra, natomiast wysokość do pokładu głównego wynosi 3,5 metra. Zanurzenie konstrukcyjne to 2,1 metra. Statek osiąga prędkość do 9 węzłów, może zabrać na swój pokład do 250 osób + 5 członków załogi, a także samochody, do 24 osobowych i dwa ciężarowe. Prom zostanie wyposażony w cztery pędniki azymutalne zasilane podczas normalnej operacji przez litowo-jonowe baterie o pojemności ok. 5,7 MWh, co umożliwi całodzienną pracę w trybie elektrycznym. Rozwiązanie to znacząco ograniczy emisję CO2 i hałasu, podnosząc komfort pasażerów i wpisując się w światowe trendy dekarbonizacji transportu morskiego.
Nowa jednostka stanowi istotny krok w realizacji strategii
CMAL w zakresie odnowy floty i przechodzenia na zielone technologie. Firma jest
właścicielem floty promów, portów i infrastruktury żeglugowej na zachodnim
wybrzeżu Szkocji. Realizuje strategiczny program odnowy floty, którego celem
jest zapewnienie niezawodnych, niskoemisyjnych połączeń morskich dla
społeczności lokalnych. Wybór polskiego wykonawcy wywołał wiele emocji w
szkockiej oraz brytyjskiej prasie, gdyż zlecenie poszło do zagranicznego
podmiotu, a nie krajowego, w sytuacji poważnych problemów brytyjskiej branży
stoczniowej.
Czytaj więcej: Remontowa Shipbuilding S.A. wskazana jako dostawca promów dla brytyjskiego przewoźnika. Oburzenie na Wyspach
Dla Remontowa Shipbuilding S.A. oznacza to kontynuację rozwoju kompetencji w obszarze budowy promów elektrycznych i hybrydowych, co wzmacnia jej pozycję na europejskim i globalnym rynku. Już teraz stocznia z siedzibą w Gdańsku ma pełne ręce roboty, w związku z budową promów dla norweskiego armatora, dla Torghatten Nord AS, gdzie pierwszy z nich został zwodowany w lipcu tego roku. Oprócz tego w zakładzie są budowane okręty dla polskiej Marynarki Wojennej, trzy niszczyciele min typu Kormoran II oraz okręty rozpoznania radioelektronicznego programu „Delfin”. Do końca tego roku mają zostać zwodowane dwie ostatnie jednostki z obu tych serii.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów