• <
nauta_2024

Jantar Unity rozpoczął próby morskie. Nowy polski prom coraz bliżej

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Jantar Unity rozpoczął próby morskie. Nowy polski prom coraz bliżej
Fot. Unity Line

Jantar Unity, pierwszy z trzech promów dla polskich armatorów, jakie powstają w Gdańskiej Stoczni Remontowej, rozpoczął próby morskie. Pierwszy statek reprezentujący oficjalnie barwy nowego operatora promowego POLSCA Baltic Ferries ma zostać przekazany armatorowi w przyszłym roku.

Jantar Unity to pierwszy z trzech (lub czterech – w zależności od tego, czy zamawiający skorzysta z zapisanej w umowie z wykonawcą opcji) nowych promów budowanych dla polskich armatorów w polskiej stoczni. Prom pierwotnie miał pływać w barwach linii Unity Line, do których miały trafić łącznie dwa nowe statki. Jednakże podczas tegorocznego Kongresu Morskiego w Szczecinie ogłoszono powołanie nowej marki promowej POLSCA Baltic Ferries, za którą stoją trzy rodzime przedsiębiorstwa promowe: Polska Żegluga Morska (operator Unity Line), Polska Żegluga Bałtycka (operator Polferries) i EuroAfrica. Tym samym Jantar Unity został przemalowany już w nowe barwy.

Statek rozpoczął właśnie próby morskie na Bałtyku. Jeśli nie wykażą one zasadniczych problemów konstrukcji, po ostatnich pracach zostanie przekazany armatorowi do użytku na początku przyszłego roku. 

W kolejce czekają już następne jednostki, w budowie są już wszystkie trzy. Drugi z promów, który pierwotnie miał trafić do Polferries, jest już zwodowany i ma podjąć pierwszych pasażerów w 2027 roku. Trzeci statek ma wypłynąć w 2028 roku, a jego wodowanie odbędzie się prawdopodobnie tej jesieni lub wczesną zimą. Wszystkie trzy statki pływać będą w ramach POLSCA Baltic Ferries.

Za projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą promów odpowiadało biuro Remontowa Marine Design. Przedsięwzięcie ma znaczenie nie tylko dla krajowej żeglugi promowej, ale też branży stoczniowej, ma wpłynąć na jej rozwój i zwiększyć katalog produktów eksportowych. Ważnym aspektem jest zaangażowanie w budowę szeregu podwykonawców, w tym Marine Projects, Montex, Remontowa Shipbuilding, Holm i Stal Complex. Jednocześnie główny wykonawca, Gdańska Stocznia Remontowa, nie ukrywa, że liczy na zainteresowanie budową kolejnych jednostek na bazie tego projektu ze strony zagranicznych armatorów.

Długość statków tej serii to 195,6 metra, z kolei szerokość wynosi 32,2 metra. Linia ładunkowa mierzy 4100 metra. Na pokładzie będzie mogło podróżować 400 pasażerów. Załoga ma liczyć 50 osób. Wszystkie promy będą niskoemisyjne i rozwiną maksymalną prędkość 19 węzłów. W skład napędu wchodzą cztery silniki LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom zostanie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję CO2 o ok. jedną czwartą wobec stosowanych obecnie rozwiązań w podobnych jednostkach.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.