Pierwszy na świecie hybrydowy statek przemysłowy napędzany energią wiatrową, ma rozpocząć działalność komercyjną w ramach programu Ariane Europejskiej Agencji Kosmicznej. Francuski frachtowiec ma składane żagle skrzydłowe i niedawno zakończył próby morskie. Teraz ma rozpocząć obsługę przepraw transatlantyckich.
Canopee, bo tak nazywa się ten innowacyjny statek jest obsługiwany przez Alizes, spółkę joint venture pomiędzy Zéphyr & Borée i Jifmar Offshore Services. Podpisała 15-letni kontrakt na transport części potrzebnych do programu kosmicznego Ariane 6 Europejskiej Agencji Kosmicznej. W tym celu będzie wyruszać w 12 przepraw rocznie.
Statek został zaprojektowany tak, aby spełniać wymagania ArianeGroup, która realizuje program kosmiczny. Canopee został stworzony do operowania na płytkich wodach i wąskiej rzece Kourou podczas transportu ładunku.
Canopee został zbudowany przez stocznię Neptune, a pierwsze próby odbył się w grudniu 2022 r. Jej rejs testowy rozpoczął się 27 grudnia 2022 r. z Bremy, Rotterdamu, Le Harve i Bordeaux do miejsca startu w Ameryce Południowej.
Żagle zamontowane w lipcu mają ponad 50 metrów wysokości i zajmują 363 metry kwadratowe. Opracowane przez AYRO, posiadają dwie klapy, jedną przednią i drugą na rufie, o unikalnej i funkcjonalnej konstrukcji umożliwiającej regulację kąta natarcia skrzydeł. Mogą obracać się o 360 stopni względem wiatru, a tylna klapa może obracać się wokół masztu dodatkowego, tworząc wygięcie w stosunku do klapy z przodu.
Według AYRO skrzydła mogą generować większą moc niż konwencjonalne żagle. Statek może pływać z prędkością do 16 węzłów, a udział wykorzystania energii wiatru będzie wahał się w granicach 15-40%, w zależności od potrzebnej prędkości i panujących warunków wiatrowych. Posiada również 2 silniki diesla o mocy 3840 kW. Statek dzięki czterem skrzydłom zmniejsza zużycie paliwa o 30%.
Canopée is a French freighter ship that is the first sail-propelled merchant vessel.
— Massimo (@Rainmaker1973) August 29, 2023
It's equipped with four articulated wingsail systems of 363 m² each which work like the wings of an airplane and propel the ship and reduce fuel consumption
[📹 AYRO]pic.twitter.com/d66TMZbAIQ
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów