Pierwszy na świecie hybrydowy statek przemysłowy napędzany energią wiatrową, ma rozpocząć działalność komercyjną w ramach programu Ariane Europejskiej Agencji Kosmicznej. Francuski frachtowiec ma składane żagle skrzydłowe i niedawno zakończył próby morskie. Teraz ma rozpocząć obsługę przepraw transatlantyckich.
Canopee, bo tak nazywa się ten innowacyjny statek jest obsługiwany przez Alizes, spółkę joint venture pomiędzy Zéphyr & Borée i Jifmar Offshore Services. Podpisała 15-letni kontrakt na transport części potrzebnych do programu kosmicznego Ariane 6 Europejskiej Agencji Kosmicznej. W tym celu będzie wyruszać w 12 przepraw rocznie.
Statek został zaprojektowany tak, aby spełniać wymagania ArianeGroup, która realizuje program kosmiczny. Canopee został stworzony do operowania na płytkich wodach i wąskiej rzece Kourou podczas transportu ładunku.
Canopee został zbudowany przez stocznię Neptune, a pierwsze próby odbył się w grudniu 2022 r. Jej rejs testowy rozpoczął się 27 grudnia 2022 r. z Bremy, Rotterdamu, Le Harve i Bordeaux do miejsca startu w Ameryce Południowej.
Żagle zamontowane w lipcu mają ponad 50 metrów wysokości i zajmują 363 metry kwadratowe. Opracowane przez AYRO, posiadają dwie klapy, jedną przednią i drugą na rufie, o unikalnej i funkcjonalnej konstrukcji umożliwiającej regulację kąta natarcia skrzydeł. Mogą obracać się o 360 stopni względem wiatru, a tylna klapa może obracać się wokół masztu dodatkowego, tworząc wygięcie w stosunku do klapy z przodu.
Według AYRO skrzydła mogą generować większą moc niż konwencjonalne żagle. Statek może pływać z prędkością do 16 węzłów, a udział wykorzystania energii wiatru będzie wahał się w granicach 15-40%, w zależności od potrzebnej prędkości i panujących warunków wiatrowych. Posiada również 2 silniki diesla o mocy 3840 kW. Statek dzięki czterem skrzydłom zmniejsza zużycie paliwa o 30%.
Canopée is a French freighter ship that is the first sail-propelled merchant vessel.
— Massimo (@Rainmaker1973) August 29, 2023
It's equipped with four articulated wingsail systems of 363 m² each which work like the wings of an airplane and propel the ship and reduce fuel consumption
[📹 AYRO]pic.twitter.com/d66TMZbAIQ
Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem