• <
nauta_2024

Pierwszy na świecie hybrydowy statek przemysłowy ze skrzydłami przypominającymi samolot [WIDEO]

kw

30.08.2023 12:17
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Pierwszy na świecie hybrydowy statek przemysłowy ze skrzydłami przypominającymi samolot [WIDEO]

Partnerzy portalu

Fot. Zéphyr & Borée / @TomVanOossanen

Pierwszy na świecie hybrydowy statek przemysłowy napędzany energią wiatrową, ma rozpocząć działalność komercyjną w ramach programu Ariane Europejskiej Agencji Kosmicznej. Francuski frachtowiec ma składane żagle skrzydłowe i niedawno zakończył próby morskie. Teraz ma rozpocząć obsługę przepraw transatlantyckich.

Canopee, bo tak nazywa się ten innowacyjny statek jest obsługiwany przez Alizes, spółkę joint venture pomiędzy Zéphyr & Borée i Jifmar Offshore Services. Podpisała 15-letni kontrakt na transport części potrzebnych do programu kosmicznego Ariane 6 Europejskiej Agencji Kosmicznej. W tym celu będzie wyruszać w 12 przepraw rocznie.

Statek został zaprojektowany tak, aby spełniać wymagania ArianeGroup, która realizuje program kosmiczny. Canopee został stworzony do operowania na płytkich wodach i wąskiej rzece Kourou podczas transportu ładunku.

Canopee został zbudowany przez stocznię Neptune, a pierwsze próby odbył się w grudniu 2022 r. Jej rejs testowy rozpoczął się 27 grudnia 2022 r. z Bremy, Rotterdamu, Le Harve i Bordeaux do miejsca startu w Ameryce Południowej.

Żagle zamontowane w lipcu mają ponad 50 metrów wysokości i zajmują 363 metry kwadratowe. Opracowane przez AYRO, posiadają dwie klapy, jedną przednią i drugą na rufie, o unikalnej i funkcjonalnej konstrukcji umożliwiającej regulację kąta natarcia skrzydeł. Mogą obracać się o 360 stopni względem wiatru, a tylna klapa może obracać się wokół masztu dodatkowego, tworząc wygięcie w stosunku do klapy z przodu.

Według AYRO skrzydła mogą generować większą moc niż konwencjonalne żagle. Statek może pływać z prędkością do 16 węzłów, a udział wykorzystania energii wiatru będzie wahał się w granicach 15-40%, w zależności od potrzebnej prędkości i panujących warunków wiatrowych. Posiada również 2 silniki diesla o mocy 3840 kW. Statek dzięki czterem skrzydłom zmniejsza zużycie paliwa o 30%.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.