PERN zwiększył o ok. 550 tys. metrów sześc. możliwości magazynowania ropy naftowej. Sześć nowych zbiorników do jej składowania oddano do użytku w dwóch obiektach spółki w Gdańsku - w Terminalu Naftowym i w bazie surowcowej. Według PERN, to milowy krok w budowaniu niezależności energetycznej Polski.
Spółka podała we wtorek, że w jej gdańskim Terminalu Naftowym włączono właśnie do eksploatacji cztery zbiorniki na ropę naftową o łącznej pojemności 345 tys. metrów sześc., a w tamtejszej bazie surowcowej już wcześniej zakończyła się budowa dwóch zbiorników na surowiec o łącznej pojemności 200 tys. metrów sześc. „Oznacza to, że Polska zrobiła milowy krok w budowaniu niezależności energetycznej na rynku ropy” – podkreślił PERN, informując o sfinalizowanych inwestycjach.
Spółka wyjaśniła, iż rozbudowa jej pojemności magazynowych na ropę naftowa pozwoli polskim rafineriom na sprowadzanie różnorodnych gatunków surowca i ich magazynowanie. Zwróciła przy tym uwagę, że „dziś o zakupie takiego towaru decyduje nie tylko jego cena czy jakość, ale przede wszystkim pewność dostawy”. „Inwestycje PERN oznaczają, że stajemy się suwerenni w obszarze ropy i paliw, a zakupiona ropa daje naszym klientom możliwość elastycznego reagowania na zmiany sytuacji rynkowej” – zaznaczyła spółka.
Pełnomocnik rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski ocenił, że „PERN, rozbudowując infrastrukturę logistyczną naftową i paliwową, przyczynia się do biznesowych sukcesów polskich rafinerii”.
- PERN realizuje strategiczne dla bezpieczeństwa energetycznego Polski inwestycje. Zakończona budowa zbiorników na ropę naftową w bazie Gdańsk i w Terminalu Naftowym w Gdańsku zwiększa możliwości przechowywania tego surowca o ponad pół miliona metrów sześciennych. W połączeniu z Naftoportem w Gdańsku zwiększa to gwarancje bezpieczeństwa dostaw surowca dla polskich rafinerii i umożliwia kolejne kroki na drodze do różnicowania kierunków dostaw i gatunków ropy – powiedział Naimski, cytowany w komunikacie spółki.
Pełnomocnik rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej wyraził nadzieję, że „strategiczne zadania postawione przez rząd przed całym sektorem naftowo-paliwowym, będą realizowane z podobnym sukcesem, jak inwestycje PERN, będące tej strategii istotnym elementem”
Prezes PERN Igor Wasilewski podkreślił, że infrastruktura, którą aktualnie posiada spółka, pozwala „na skuteczną dywersyfikację” dostaw ropy naftowej do Polski, a dzięki temu na stabilny rozwój gospodarki.
- PERN po raz kolejny udowodnił, że wywiązuje się z obowiązków wynikających ze strategii spółki, a przede wszystkim z realizacji celu nadrzędnego, jakim jest zapewnienie naszemu krajowi swobodnych dostaw ropy naftowej z dowolnego kierunku na świecie – oświadczył Wasilewski.
Jak wskazał PERN, rozbudowa infrastruktury magazynowej w Terminalu Naftowym i bazie surowcowej w Gdańsku to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na pojemności magazynowe ropy. „Pozwolą one na jeszcze bardziej efektywną obsługę tankowców zawijających z ropą do Naftoportu, zwiększą możliwości separacji różnych gatunków ropy naftowej, a także zapewnią nowe pojemności klientom PERN, którzy coraz więcej surowców sprowadzają do Polski drogą morską” – wyjaśniła spółka.
PERN poinformował, że nowe zbiorniki oddane do użytku w gdańskim Terminalu Naftowym to trzy obiekty o pojemności 100 tys. metrów sześc. każdy oraz jeden o pojemności 45 tys. metrów sześc. Spółka zaznaczyła, iż w trakcie budowy jest jeszcze jeden zbiornik o pojemności 45 tys. metrów sześc., który zostanie włączony do istniejącej infrastruktury w sierpniu 2021 r. Z kolei w gdańskiej bazie surowcowej powstały w ostatnim czasie dwa zbiorniki po 100 tys. metrów sześc. każdy. „Dla zobrazowania wielkości – stutysięcznik ma pojemność porównywalną z około 1176 wagonami cysternowymi” – wyliczyła spółka.
PERN zwrócił uwagę, że inwestycje zrealizowane w Terminalu Naftowym i w bazie surowcowej w Gdańsku zwiększają pojemności magazynowe spółki z przeznaczeniem na ropę naftową do 4,1 mln metrów sześc. Nowe zbiorniki, jak podano w komunikacie, wybudowano wraz z infrastrukturą towarzyszącą, niezbędną do ich eksploatacji - obiekty posiadają m.in. systemy nadzorujące poziom napełnienia i temperatury ropy, a także systemy przeciwpożarowe i rozwiązania zapobiegające niekontrolowanemu rozlewowi, w postaci dodatkowej osłony.
- Obie inwestycje były realizowane z udziałem polskich podmiotów i stały się istotnym wsparciem dla rodzimej gospodarki. Zostały ukończone mimo trwającej pandemii koronawirusa. Zarówno od PERN, jak i od jego partnerów, wymagało to reżimu pracy w zaostrzonych warunkach sanitarnych – podkreśliła spółka.
Jak przekazał PERN, projekt w gdańskim Terminalu Naftowym wykonał PGNiG Gazoprojekt, a zrealizowało konsorcjum: Naftoremont–Naftobudowa, jako lider oraz spółka Agat, jako partner. Głównym wykonawcą zbiorników w gdańskiej bazie surowcowej było konsorcjum Mostostal Płock – lider oraz Mostostal Warszawa – partner; autorem dokumentacji projektowej, pełniącym zarazem nadzór autorski nad inwestycją, była spółka Orlen Projekt.
PERN zaznaczył, iż rozbudowa jego pojemności magazynowych to część realizowanego Programu Megainwestycji, który wynika z przyjętej przez Radę Ministrów Polityki Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym i ujęty również jest w strategii spółki do 2022 r. Jednocześnie PERN przypomniał, że Program Megainwestycji to także rozbudowa należących do niego baz paliw oraz budowa rurociągu paliwowego Boronów-Trzebinia i nowej nitki magistrali naftowej Gdańsk-Płock. „Wszystkie te projekty zwiększają bezpieczeństwo energetyczne Polski” – zaznaczyła spółka.
PERN to strategiczny podmiot dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, odpowiadający m.in. za tłoczenie rurociągami ropy do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech oraz za magazynowanie w bazach na terenie kraju, zarówno surowca, jak i paliw płynnych. Spółka świadczy też usługi transportu paliw płynnych, w tym benzyny oraz oleju napędowego i opałowego. (PAP)
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów