• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Maersk podpisuje pierwszą umowę na dostawę zielonego metanolu w celu osiągnięcia zerowych emisji netto

20.08.2021 16:20 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Maersk podpisuje pierwszą umowę na dostawę zielonego metanolu w celu osiągnięcia zerowych emisji netto

Partnerzy portalu

Maersk podpisuje pierwszą umowę na dostawę zielonego metanolu w celu osiągnięcia zerowych emisji netto - GospodarkaMorska.pl
Fot. Maersk

A.P. Moller-Maersk podał w środę, że podpisał umowę zabezpieczającą zielony metanol, ponieważ przygotowuje się do eksploatacji swojego pierwszego neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla statku w 2023 roku.

Przy około 90 procent światowego handlu transportowanego drogą morską, globalna żegluga odpowiada za prawie 3 procent światowych emisji CO2. Maersk musi mieć flotę neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 roku, aby osiągnąć cel zerowych emisji netto do 2050 roku.

– Tak, to jeden statek, ale jest to prototyp skalowalnego rozwiązania neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla do wysyłki – powiedział Reuterowi Morten Bo Christiansen, szef ds. dekarbonizacji w Maersk.

Maersk poinformował, że podpisał pierwszą umowę z duńskim REintegrate na produkcję około 10 000 ton neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla e-metanolu, którego statek będzie musiał eksploatować każdego roku. Firma pracuje również nad rozwiązywaniem problemów związanych z zabezpieczeniem dostaw paliwa, które Christiansen określił na 20 milionów ton dla całej floty. Jak sama nazwa wskazuje, zielony metanol jest produkowany przy użyciu odnawialnych źródeł, takich jak biomasa i energia słoneczna.

– Przestańmy mówić o paliwach kopalnych, a zamiast tego skupmy się na skalowaniu tego prototypu, ponieważ faktycznie rozwiązuje on problem – powiedział Christiansen, odmawiając podania ram czasowych, kiedy taki rynek byłby realistyczny.

Przyszłe statki wyposażone w silniki, które mogą działać na zielonym metanolu, będą przez pierwsze lata o 10-15 procent droższe, podczas gdy koszt paliwa będzie wynosił ponad dwa razy więcej niż konwencjonalne paliwo bunkrowe.

– Dobrą wiadomością jest to, że ze względu na ilość zużywanej ropy możemy faktycznie zacząć kształtować rynek tylko na nasze zapotrzebowanie – powiedział Christiansen.

Powiedział, że podczas gdy Maersk będzie nosił droższe statki w swoich bilansach, dodatkowe koszty paliwa byłyby dzielone z klientami.

– Ale w rzeczywistości nie jest to dużo droższe, ponieważ nawet jeśli podwoimy nasz koszt paliwa, wpływ na parę tenisówek wyniesie mniej niż pięć centów – dodał Christiansen.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.