W maju koreańskie stocznie podpisały kontrakty na 20 jednostek i 1,2 miliona CGT i przejęły prawie połowę światowego portfela kontraktów na który złożyło się 57 statków i 2,5 miliona CGT. Na początku lipca Korea Shipbuilding & Offshore Engineering Co. (KSOE) z Korei Południowej powiększyła swój portfel o 10 zbiornikowców LNG o wartości 2,21 mld dolarów. Wojna wyraźnie napędza stoczniom portfel na gazowce i zbiornikowce.
Od stycznia do maja na całym świecie złożono 16,25 mln zamówień CGT. Koreańskie stocznie zdobyły 7,34 mln CGT lub 45% rynku, a więc trochę więcej niż konkurenci z Chin, którzy do maja pozyskali kontrakty na 7,16 mln CGT czyli 44%. W czerwcu zamówienia na nowe statki płynęły nierówno do obu krajów. Do stoczni koreańskich głównie zbiornikowce LNG i do przewozu ropy, mega kontenerowce i duże masowce. Utrzymuje się popyt na zbiornikowce LNG zdolne do przewozu powyżej 170 tys. m3.
Boom na zbiornikowce LNG
Boom na statki zaczął się już w marcu, kiedy południowokoreański gigant Hyundai Heavy Industries (HHI) powiększył swój portfel zamówień na 2022 r. o trzy gazowce LNG dla armatora z Europy. HHI wyprodukuje trzy zbiornikowce LNG o pojemności 200 000 m3 w stoczni Ulsan. Przekazanie jednostek zaplanowano do 31 grudnia 2025 r. KSOE wyceniła ten kontrakt na prawie 700 mln USD. Już dzisiaj szacuje się, że dzięki gazowcom koreańskie stocznie dysponują portfelem o wartości około 17,5 mld dol. – szacuje Clarkson Research Services.
Na koniec maja br. globalny portfel zamówień na statki wyniósł 98,53 mln CGT. Portfel zamówień w Chinach osiągnął największy poziom, bo 41,58 mln CGT. Kolejna była Korea z 33,65 mln CGT, a za nią Japonia z 9,65 mln CGT.
Chiny rozpędziły się w 2021 roku
W Chinach, to efekt dobrych przyrostów zamówień w ubr. Przez jedenaście miesięcy ubr. produkcja chińskiego przemysłu stoczniowego osiągnęła 35,88 mln t.
Taki wynik osiągnięto, bowiem zamówienia osiągnęły 63,64 mln dwt, co oznacza przyrost o 182,6% informowało China Association of the National Shipbuilding Industry (CANSI). Na koniec listopada ubr. portfel zamówień chińskich stoczni wynosił 96,39 mln dwt, co oznacza wzrost o 35,9% rok do roku.
Chińskie stocznie konkurowały cenami i dobrym wsparciem ze strony banków. W efekci eksport przemysłu stoczniowego osiągnął 33,38 mln dwt, a to według CANSI oznacza wzrost o 11,1% rok do roku. W końcu ubr. nowe kontrakty eksportowe wzrosły o 188,5% do 57,04 mln dwt. Eksport łącznie już w końcu ubr. zapewniał stoczniom chińskim pracę przy statkach o łącznej nośności 85,69 mln t i był o 31,6% większy niż w 2020 r.
93% produkcji stocznie chińskie kierowały na eksport. Nowe zamówienia spoza rynku chińskiego zapewniały 89,6% produkcji. W końcu grudnia 45,5% statków, to produkcja chińskiego przemysłu stoczniowego. Nic dziwnego skoro nowe kontrakty z inwestorami z zagranicy stanowiły 53,3% zamówień światowych.
Korea napełnia portfele
Te wyniki trudno było przebić stoczniom koreańskim mimo skokowego przyrostu nowych kontraktów w pierwszej połowie br. Stocznie koreańskie ratuje długoletnia umowa sprzed dwóch lat. Trzy duże koreańskie stocznie w czerwcu 2020 r. podpisały kontrakt na rezerwację potencjału produkcyjnego z Qatar Petroleum (QP). Zapewnia on państwowej firmie petrochemicznej w Katarze rezerwowanie zdolności produkcyjnych w koreańskich stoczniach dla ponad 100 statków LNG do 2027 r. W ramach tego projektu Samsung Heavy Industries w zeszłym miesiącu uzyskało kontrakt na 14 statków LNG, a Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering na cztery statki. Łączna wartość tego portfela oszacowana została na 3,9 bln wonów.
Korea Shipbuilding & Marine Engineering (KSOE) już w tym roku zapewniło sobie portfel na 137 statków o łącznej wartości 17,34 mld dolarów. W ten sposób zagwarantowało realizację planu rocznego na poziomie 99,4%. Prawie jedna trzecia zamówień to zbiornikowce LNG. KSOE w tej chwili dysponuje największym na świecie portfelem na zbiornikowce LNG powyżej 17 tys. m3.
Eksperci przewidują, że KSOE przekroczy w tym roku plan już w lipcu br. Ta ocena wynika z faktu, że KSOE w ubiegłym roku osiągnęła cel roczny w lipcu. Akcje KSOE na początku lipca osiągały na giełdzie w Seulu osiągały 92 900 wonów, choć w styczniu tego roku przekraczały już 100 tys. wonów za akcję.
Przemysły stoczniowe Chin i Korei Płd. walczą o rynek i dopiero koniec roku pokaże, który przemysł stoczniowy lepiej skonstruował swoje portfele. Rosnące ceny stali i innych komponentów, zmiany na rynku transportu ropy i gazu wywołują również reakcje w dokach. Przemysł stoczniowy przyjmuje zamówienia, a terminy kontraktów z połowy 2022 r. sięgają końca 2025 r. Nie wróży to dobrze zarówno gestorom ładunków jak i ich odbiorcom. Jak zwykle ciężar rosnących kosztów przeniesiony zostanie na konsumenta i... inflację.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów