• <
nauta_2024

Koreańskie stocznie walczą o podium z Chinami

Partnerzy portalu

Koreańskie stocznie walczą o podium z Chinami  - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

W maju koreańskie stocznie podpisały kontrakty na 20 jednostek i 1,2 miliona CGT i przejęły prawie połowę światowego portfela kontraktów na który złożyło się 57 statków i 2,5 miliona CGT. Na początku lipca Korea Shipbuilding & Offshore Engineering Co. (KSOE) z Korei Południowej powiększyła swój portfel o 10 zbiornikowców LNG o wartości 2,21 mld dolarów. Wojna wyraźnie napędza stoczniom portfel na gazowce i zbiornikowce.

Od stycznia do maja na całym świecie złożono 16,25 mln zamówień CGT. Koreańskie stocznie zdobyły 7,34 mln CGT lub 45% rynku, a więc trochę więcej niż konkurenci z Chin, którzy do maja pozyskali kontrakty na 7,16 mln CGT czyli 44%. W czerwcu zamówienia na nowe statki płynęły nierówno do obu krajów. Do stoczni koreańskich głównie zbiornikowce LNG i do przewozu ropy, mega kontenerowce i duże masowce. Utrzymuje się popyt na zbiornikowce LNG zdolne do przewozu powyżej 170 tys. m3.

Boom na zbiornikowce LNG

Boom na statki zaczął się już w marcu, kiedy południowokoreański gigant Hyundai Heavy Industries (HHI) powiększył swój portfel zamówień na 2022 r. o trzy gazowce LNG dla armatora z Europy. HHI wyprodukuje trzy zbiornikowce LNG o pojemności 200 000 m3 w stoczni Ulsan. Przekazanie jednostek zaplanowano do 31 grudnia 2025 r. KSOE wyceniła ten kontrakt na prawie 700 mln USD. Już dzisiaj szacuje się, że dzięki gazowcom koreańskie stocznie dysponują portfelem o wartości około 17,5 mld dol. – szacuje Clarkson Research Services.

Na koniec maja br. globalny portfel zamówień na statki wyniósł 98,53 mln CGT. Portfel zamówień w Chinach osiągnął największy poziom, bo 41,58 mln CGT. Kolejna była Korea z 33,65 mln CGT, a za nią Japonia z 9,65 mln CGT. 

Chiny rozpędziły się w 2021 roku

W Chinach, to efekt dobrych przyrostów zamówień w ubr. Przez jedenaście miesięcy ubr. produkcja chińskiego przemysłu stoczniowego osiągnęła 35,88 mln t. 

Taki wynik osiągnięto, bowiem zamówienia osiągnęły 63,64 mln dwt, co oznacza przyrost o 182,6% informowało China Association of the National Shipbuilding Industry (CANSI). Na koniec listopada ubr. portfel zamówień chińskich stoczni wynosił 96,39 mln dwt, co oznacza wzrost o 35,9% rok do roku. 

Chińskie stocznie konkurowały cenami i dobrym wsparciem ze strony banków. W efekci eksport przemysłu stoczniowego osiągnął 33,38 mln dwt, a to według CANSI oznacza wzrost o 11,1% rok do roku. W końcu ubr. nowe kontrakty eksportowe wzrosły o 188,5% do 57,04 mln dwt.  Eksport łącznie już w końcu ubr. zapewniał stoczniom chińskim pracę przy statkach o łącznej nośności  85,69 mln t i był o 31,6% większy niż w 2020 r. 

93% produkcji stocznie chińskie kierowały na eksport. Nowe zamówienia spoza rynku chińskiego zapewniały  89,6% produkcji. W końcu grudnia 45,5% statków, to produkcja chińskiego przemysłu stoczniowego. Nic dziwnego skoro  nowe kontrakty z inwestorami z zagranicy stanowiły 53,3% zamówień światowych. 

Korea napełnia portfele 

Te wyniki trudno było przebić stoczniom koreańskim mimo skokowego przyrostu nowych kontraktów w pierwszej połowie br. Stocznie koreańskie ratuje długoletnia umowa sprzed dwóch lat. Trzy duże koreańskie stocznie w czerwcu 2020 r. podpisały kontrakt na rezerwację potencjału produkcyjnego z Qatar Petroleum (QP). Zapewnia on państwowej firmie petrochemicznej w Katarze rezerwowanie zdolności produkcyjnych w koreańskich stoczniach dla ponad 100 statków LNG do 2027 r. W ramach tego projektu Samsung Heavy Industries w zeszłym miesiącu uzyskało kontrakt  na 14 statków LNG, a Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering na cztery statki. Łączna wartość tego portfela oszacowana została na 3,9 bln wonów. 

Korea Shipbuilding & Marine Engineering (KSOE) już w tym roku zapewniło sobie portfel na 137 statków o łącznej wartości 17,34 mld dolarów. W ten sposób zagwarantowało realizację planu rocznego na poziomie 99,4%. Prawie jedna trzecia zamówień to zbiornikowce LNG.  KSOE  w tej chwili dysponuje największym na świecie portfelem na zbiornikowce LNG powyżej 17 tys. m3.

Eksperci przewidują, że KSOE przekroczy w tym roku plan już w lipcu br. Ta ocena  wynika z faktu, że KSOE w ubiegłym roku osiągnęła cel roczny w lipcu. Akcje KSOE na początku lipca osiągały na giełdzie w Seulu osiągały 92 900 wonów, choć w styczniu tego roku przekraczały już 100 tys. wonów za akcję. 

Przemysły stoczniowe Chin i Korei Płd. walczą o rynek i dopiero koniec roku pokaże, który przemysł stoczniowy lepiej skonstruował swoje portfele. Rosnące ceny stali i innych komponentów, zmiany na rynku transportu ropy i gazu wywołują również reakcje w dokach. Przemysł stoczniowy przyjmuje zamówienia, a terminy kontraktów z połowy 2022 r. sięgają końca 2025 r. Nie wróży to dobrze zarówno gestorom ładunków jak i ich odbiorcom. Jak zwykle ciężar rosnących kosztów przeniesiony zostanie na konsumenta i... inflację. 

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.