Norweska firma poinformowała 2 kwietnia o podpisaniu umowy na dostawę zintegrowanego pakietu wyposażenia dla nowego statku pomocniczego (OSV) dla armatora DOF. Przy tym przedsięwzięciu jest znaczny udział polskich firm, gdyż jednostka została zaprojektowana przez biuro projektowe MMC Ship Design & Marine Consulting, a za budowę odpowiada gdyńska stocznia CRIST.
Dostawa planowanego statku jest zaplanowana na I kwartał 2027 roku. Sklasyfikowany w klasie lodowej statek będzie miał długość 109,7 metra i szerokość 22 metrów i miejsce dla 164 osób, tak załogi jak i pracowników platform morskich. Zostanie wyposażony w technologię dynamicznego pozycjonowania 3 klasy i zaawansowane systemy nawigacyjne, które zwiększą wydajność operacyjną przy możliwie najniższym śladzie węglowym. Na jednostce zostaną zainstalowane dwa zespoły akumulatorów o pojemności 1 MWh każdy, które uzyskają oszczędność paliwa sięgających do 35%.
Jednym z głównym zadań statku, który otrzyma nazwę Sea Dragon, będzie zapewnienie bezpiecznego wejścia do pracy na platformę zlokalizowaną na morzu co będzie umożliwione przez dedykowany system Walk2Work. Będzie wspierać szereg operacji, w tym wymiany załóg platform morskich, holowanie i wiele innych.
Jak informuje Kongsberg, jednostka otrzyma szeroką gamę systemów firmy, w tym główną rozdzielnicę DC, hybrydowy system akumulatorów, główny generator prądu, silnik indukcyjny pędnika i transformator rozdzielczy. Hybrydowy układ napędowy Kongsberg Maritime będzie składał się z dwóch zestawów akumulatorów o pojemności 1 MWh, które otrzymają także system elektryczny DC zaprojektowany w celu zapewnienia najwyższej wydajności operacyjnej.
Wspomniany system elektryczny DC ma oferować kilka istotnych zalet w porównaniu z tradycyjnymi systemami AC, w tym zwiększoną efektywność energetyczną, mniejsze wymagania dotyczące przestrzeni i wagi, lepszą jakość energii i lepszą reakcję dynamiczną. To wszystko ma dowodzić, czemu systemy elektryczne DC są coraz częściej preferowane dla nowoczesnych statków offshore, szczególnie tych, które koncentrują się na efektywności energetycznej, napędzie hybrydowym i zaawansowanych możliwościach operacyjnych.
Planowany statek będzie operował na morzu Nowej Fundlandii, znanej z trudnych warunków środowiskowych. Dzięki tym innowacjom nowy statek ma osiągnąć oszczędność paliwa do 35% w porównaniu z podobnymi jednostkami, co stanowi znaczący krok naprzód w zrównoważonej technologii morskiej. DOF wybrał również szereg technologii Kongsberg Maritime, aby wspierać swoje operacje na morzu, w zakresie nawigacji, automatyki i systemów sterowania, a także nowy system dynamicznego pozycjonowania K-Pos (DP-3).
Sprzęt od Kongsberg nie jest jedynym, który zostanie zaimplementowany na statku budowanym w zakładzie należącym do CRIST. Przypomnijmy, że w I poł. marca tego roku gdyńska stocznia zawarła umowę z MAN Energy Solutions na dostawę sześciu wysokoobrotowych silników wysokoprężnych MAN 12V175D.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów