Po długo trwających procedurach odwołań i kontroli, przetarg na budowę 70-metrowego patrolowca klasy OPV dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej zakończył się podpisaniem umowy z francuską stocznią.
Dokument został podpisany w piątek, 2 października, w Sopocie, przez kmdr ppor. SG Lesław Krysa, zastępcę komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej i Philippe Gobert'a dyrektora Socarenam.
Przypomnijmy, że w maju Morski Oddział Straży Granicznej (MOSG) z Gdańska poinformował o wyborze oferty na dostawę pełnomorskiego okrętu patrolowego klasy OPV (Offshore Patrol Vessel). Jednostkę wybuduje francuska spółka Socarenam z siedzibą w Boulogne-sur-Mer w departamencie Pas-de-Calais.
Jak można było przeczytać w ogłoszeniu o rezultatach postępowania, w postępowaniu złożono dwie oferty. Przy wyborze i ocenie ofert zamawiający kierował się ceną ofertową brutto (60 % wagi), okresem gwarancji na wyposażenie jednostki (30 % wagi) i wysokością kary umownej za zwłokę w wykonaniu umowy (10 %).
W przetargu wzięły udział dwa podmioty: francuska spółka Socarenam (oferta o wartości 111 000 000 zł brutto) i PGZ Stocznia Wojenna (oferta o wartości 138 990 000 zł ).
Zakładany budżet wynosił 111 336 000 zł brutto, dlatego też wybór oferty francuskiej był jedynie formalnością.
Złożone w postępowaniu i niepodlegające odrzuceniu oferty otrzymały następującą liczbę punktów:
- oferta złożona przez stocznię Socarenam z Francji - 60 pkt za cenę brutto, 30 pkt za okres gwarancji na wyposażenie i 10 pkt za wysokość kary umownej za zwłokę w wykonaniu umowy czyli maksymalną możliwą liczbą punktów według każdego z kryteriów, a łącznie 100 pkt.
- oferta złożona przez Wykonawcę PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. - 47,92 pkt za cenę brutto, 25 pkt za okres gwarancji na wyposażenie jednostki oraz 5 pkt za wysokość kary umownej za zwłokę w wykonaniu umowy. Łącznie, polska stocznia otrzymała 77,92 pkt.
Przypomnijmy, że drugie z kolei postępowanie przetargowe było prowadzone od 13 grudnia 2019 z terminem składania wniosków do 28 stycznia 2020.
W pierwszym postępowaniu przetargowym ofertę złożyło konsocjum stoczni PGZ Stocznia Wojenna i Stocznia Remontowa Nauta, jednak zaproponowana wartość kontraktowa o wysokości 147 600 000 mln zł przekroczyła przewidziany budżet. Postępowanie unieważniono. Przy drugim otwarciu budżet wyniósł 111 336 000 zł brutto. Ofertę w wysokości 111 000 0000 złożyła francuska spółka Socarenam zastrzegając przy tym, że patrolowiec zostałby objęty 36-miesięczną gwarancją wyposażenia. PGZ Stocznia Wojenna, startująca w przetargu samodzielnie zaproponowała cenę znacznie przewyższającą budżet - 138 990 000 zł wraz 30-miesieczna gwarancją.
Przedmiotem zamówienia jest jednostka o długości od 60 do 66 metrów, szerokości min. 10, 5 metra, zanurzeniu ok. 3,5 m i wyporności ok. 1000 ton. Według założeń, ma mieć 12-dniową zdolność operacyjną i być przystosowana do brania udziału w misjach nie tylko na Bałtyku, ale również w rejonie Morza Śródziemnego i Północnego.
Nowy patrolowiec Morskiego Oddziału Straży Granicznej, ma być dofinansowany z funduszy unijnych w ramach porjektu "Pełnomorska jednostka patrolowa OPV" w wysokości 100 292 400 zł. Do jego zadań będzie należała m.in: ochrona zewnętrznych granic UE; udział w wielozadaniowych operacjach morskich koordynowanych przez FRONTEX; zwalczanie nielegalnej migracji, transportu szkodliwych substancji chemicznych, narkotyków, broni i materiałów niebezpiecznych; udział w akcjach ratowniczych SAR i wsparcie w obliczu klęsk żywiołowych oraz humanitarnych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów