Utrata floty tankowców, która pomagała Rosji omijać sankcje, oznacza znaczne straty dla gospodarki tego kraju i doprowadzi do jego rosnącej izolacji - oświadczył w poniedziałek szef kancelarii prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego Andrij Jermak.
"Indie, idąc śladami Chin, nie będą przyjmować tankowców naftowych (...). Dlatego grupa McFaul-Jermak tak nalegała na sankcje przeciwko sektorowi energetycznemu i flocie tankowców Rosji. To znaczące straty dla gospodarki Rosji" - napisał Jermak w Telegramie.
Grupa McFaul-Jermak to zespół międzynarodowych ekspertów, kierowany przez szefa gabinetu Zełenskiego i amerykańskiego dyplomatę Michaela McFaula, zajmujący się oceną zachodnich sankcji nakładanych na Rosję po jej inwazji na Ukrainę.
Zdaniem Jermaka Rosję czekają konsekwencje spadku eksportu surowców energetycznych oraz wzrostu izolacji gospodarczej. "Utrata floty tankowców, która pomagała omijać sankcje, znacznie ograniczy możliwość transportu surowców energetycznych do krajów, które nadal je kupują. Doprowadzi to do spadku przychodów i deficytu budżetowego, a tym samym do cięć w wydatkach socjalnych i wojskowych (Rosji)" - zaznaczył.
"Utrata możliwości importu krytycznych technologii, sprzętu i towarów pogłębi degradację kluczowych sektorów gospodarki, takich jak przemysł, IT i rolnictwo, ale przede wszystkim kompleks wojskowo-przemysłowy. Dalsze zaostrzanie sankcji doprowadzi do degradacji gospodarczej Rosji" - podsumował Jermak.
Agencja Bloomberga podała w poniedziałek, że trzy tankowce z rosyjską ropą naftową utknęły u wybrzeży Chin z powodu najnowszych amerykańskich sankcji. Sankcje na zbiornikowce, przewożące dwa miliony baryłek ropy, zostały nałożone w piątek.
Wdrażając sankcje, przedstawiciele administracji USA podkreślali, że ten najostrzejszy z dotychczasowych pakietów restrykcji powinien spowodować w Rosji straty sięgające miesięcznie miliardów dolarów.
Z Kijowa Iryna Hirnyk
ira/ jjk/ akl/
arch.
fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej