Zainstalowane na HydroDronie systemy autonomicznej nawigacji i automatycznej hydrografii 3D będą rozwiązaniem innowacyjnym na skalę światową. Jednostka będzie mogła wykonywać pomiary batymetryczne i sonarowe w trybie autonomicznym, realizując zaplanowaną wcześniej trajektorię oraz przeprowadzając automatyczną analizę danych pomiarowych 3D (wokół platformy) w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Hydrografia 3D to kolejny projekt, realizowany przez Marine Technology Sp. z o.o. dzięki finansowemu wsparciu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
HydroDron to bezzałogowy katamaran o długości 4 metrów, szerokości 2 m, niewielkim zanurzeniu - od 20 cm w części dziobowej do 50 cm w części rufowej. Służy do wykonywania pomiarów hydrograficznych w obszarach portów, na redach, w rzekach, jeziorach, zalewach czy zatokach. Jego głównym zadaniem jest tworzenie map dna morskiego, ułatwiających nawigację statków, ale w przyszłości może być on wykorzystywany również m.in. do sprawdzania stanu budowli hydrotechnicznych jak np. zapory i śluzy czy do badania jakości wody. To pierwsza tego typu jednostka w Polsce, która pracuje bez załogi.
Nie jest wielki, co stanowi jeden z jego atutów - można go przewieźć w rejon misji na przyczepie samochodowej bądź na większej jednostce nawodnej (statku - bazie) i wodować na plaży, z brzegu, nabrzeża, pomostu lub ze statku - bazy. Może pracować na akwenach niedostępnych lub trudno dostępnych dla większych jednostek załogowych, których użycie może być niemożliwe bądź nieopłacalne. „Takie zastosowanie jest szczególnie istotne na śródlądowych drogach wodnych, w tym na Wiśle i Odrze, których znaczenie wobec dążeń do przenoszenia ładunków z dróg i autostrad na drogi wodne jest jednym z priorytetów Unii Europejskiej” - wyjaśnia na swojej stronie internetowej Marine Technology Sp. z o.o., która zaprojektowała, wybudowała i wyposażyła HydroDrona.
image
Wyposażony jest w dwa silniki elektryczne, pracujące niezależnie od siebie (Torqeedo Cruise 4.0 RL o mocy 4 kW każdy), które zapewniają odpowiednią prędkość i manewrowość, w tym prędkość maksymalną ponad 10 węzłów. 16 akumulatorów LiFePo4 o napięciu 3,2 V każdy, umieszczone są w dwóch, niezależnych od siebie panelach akumulatorowych. Bateria akumulatorów doładowywana jest dodatkowo 2 panelami fotowoltaicznymi. Zapas energii zapewnia pracę systemu do około 12 godzin przy prędkości pomiarowej 4 węzły. Pracuje cicho i nie emituje do środowiska żadnych gazów, co umożliwia wykorzystywanie go nawet w rezerwatach przyrody.
- Po powrocie do bazy podłączany jest do zasilania i przez noc ładuje akumulatory. Rano jest znowu gotowy do pracy - mówi prof. Andrzej Stateczny - Korzysta z czystej energii, nie potrzebuje benzyny czy innego paliwa. Nie wydziela toksyn, spalin, dwutlenku węgla.
Wyposażony jest w system łączności i transmisji danych i zestaw sensorów pomiarowych i obserwacyjnych: radar 3D, system LIDAR, który za pomocą światła wyznacza obszar pomiarowy i mapuje brzeg, oraz dalmierze laserowe, kamery, echosondy i sonar 3D, zintegrowane z pokładowymi komputerami przemysłowymi. Sensory nawigacyjne zamontowane są na składanym automatycznie maszcie, który zapewnia bezpieczeństwo transportu jednostki oraz dojścia do rejonu pomiarowego.
Podczas ostatnich XX Międzynarodowych Targów Morskich i Konferencji
BALTEXPO 2019 HydroDron spółki Marine Technology wyróżniony został w
konkursie Złota Kotwica w kategorii produkt. BALTEXPO to największe w
Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń
targowo-konferencyjnych poświęconych gospodarce morskiej. W
ubiegłorocznej edycji wzięło udział ponad 250 firm i organizacji z 23
krajów.
prof. dr inż. Andrzej Stateczny - założyciel i
prezes Marine Technology Sp. z o.o. Jest profesorem zwyczajnym na
Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska; Katedra Geodezji Politechniki
Gdańskiej. Wcześniej był pracownikiem naukowym Politechniki
Szczecińskiej/ZUT (Wydział Informatyki, Instytut Grafiki Komputerowej i
Systemów Multimedialnych) i Akademii Morskiej w Szczecinie (Wydział
Nawigacyjny; Katedra Geoinformatyki, Instytut Inżynierii Ruchu
Morskiego). Jest członkiem Akademii Inżynierskiej w Polsce oraz Polskiej
Akademii Nauk (Wydział IV Nauk Technicznych; Komitet Geodezji)
Marine Technology sp. z o.o.
jest organizacją non profit o profilu badawczym w zakresie nawigacji,
hydrografii, geoinformatyki, geodezji i kartografii, teledetekcji,
fotogrametrii, informatyki i innych. Spółka, od rozpoczęcia
działalności w roku 1998, realizuje badania m.in. w zakresie
projektowania ergonomicznych interfejsów graficznych oraz map
elektronicznych, w tym zdobyte w trakcie opracowywania kolekcji komórek
map elektronicznych dla Rzecznego Systemu Informacyjnego (RIS).
Dysponuje własną, kompletną linią produkcyjną do kodowania komórek
elektronicznych map nawigacyjnych zarówno w wersji morskiej jak i
śródlądowej. Marine Technology wykonała w 2013 r. kolekcję, pierwszych w
Polsce, śródlądowych elektronicznych map nawigacyjnych, obejmujących
cały obszar wdrożenia systemu RIS Dolnej Odry. Mapy te zostały wdrożone w
Centrum RIS Dolnej Odry.
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Wyciek wody i porażenie prądem przyczyną śmierci technika na pokładzie promu Stena Line
Mein Shiff 7 przygotowuje się do prób morskich. To kolejny wycieczkowiec powstający w Meyer Turku
Wyposażenie napędu od Kongsberga nada prędkości fregatom niderlandzkiego "Miecznika"
Saab dostarczy siłom morskim Hiszpanii systemy ostrzegania laserowego dla nowych fregat
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek