Niemiecka grupa żeglugowa Hapag-Lloyd ogłosiła udaną konwersję jednostki Brussels Express o pojemności 15 000 TEU, aby działał na skroplonym gazie ziemnym. Po zakończeniu konwersji statek stał się pierwszym megakontenerowcem, który przejdzie na napęd LNG.
Przebudowa statku, pierwotnie zbudowanego w 2014 roku i wcześniej nazywanego „Sajir”, rozpoczęła się we wrześniu 2020 roku w stoczni Huarun Dadong w Szanghaju w Chinach. Do operacji użyto pływającego dźwigu do podniesienia i zainstalowania 1300-tonowego zbiornika LNG w brzuchu statku. Statek został później nazwany Brussels Express w ukłonie w stronę Europejskiego Zielonego Ładu, podpisanego i teraz nosi również zwrot „Żegluga dla czystszej przyszłości!” na dziobie.
W weekend statek wpłynął do swojego portu macierzystego w Hamburgu.
- Fakt, że modernizacja na taką skalę nigdy wcześniej nie została wykonana, sprawił, że stanęliśmy przed wieloma wyzwaniami – od planowania po realizację. Wraz z konwersją wkroczyliśmy na nowy grunt, a teraz będziemy testować ją bardzo dokładnie w warunkach rzeczywistych – mówi Richard von Berlepsch, dyrektor zarządzający w Hapag-Lloyd. - Fossil LNG jest obecnie najbardziej obiecującym paliwem na drodze do zerowej emisji. Celem średnioterminowym jest prowadzenie operacji żeglugowych neutralnych pod względem emisji CO2 z wykorzystaniem syntetycznego gazu ziemnego (SNG).
Chociaż Brussels Express nie jest napędzany jedynie LNG, oczekuje się, że statek zostanie poddany pierwszemu pełnemu bunkrowaniu LNG w Singapurze podczas następnego rejsu. Po zakończeniu statek będzie dwukrotnie bunkrowany się podczas rejsu w obie strony (w Singapurze i Rotterdamie) w serwisie Far East 4 między Azją a Europą Północną.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów