• <
siemens_gamesa_2022

Fairplay-37 ochrzczony i gotowy do akcji [WIDEO, ZDJĘCIA]

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Fairplay-37 ochrzczony i gotowy do akcji [WIDEO, ZDJĘCIA]
Fairplay-37 ochrzczony i gotowy do akcji [WIDEO, ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl

Jakub Milszewski

28.09.2022

Fairplay-37, nowy holownik Fairplay Towage Polska, został oficjalnie ochrzczony i jest gotowy do operacji. Pracy w najbliższym czasie mu nie zabraknie.

Pokaż cały artykuł
Fairplay-37 ochrzczony i gotowy do akcji [WIDEO, ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Fairplay-37, nowy holownik Fairplay Towage Polska, został oficjalnie ochrzczony i jest gotowy do operacji. Pracy w najbliższym czasie mu nie zabraknie.

Fairplay-37 to najnowszy dodatek do floty Fairplay Towage Polska. To holownik typu Shoalbuster 2711 ICE, który powstał w 100 procentach w gdańskiej stoczni Safe na mocy umowy z grupą Damen. Jednostka została zaplanowana z myślą o operacjach przy morskich farmach wiatrowych. Statek został zwodowany w Gdańsku w kwietniu, a pierwszego dnia jesieni, 23 września, przy Nabrzeżu Francuskim w Porcie Gdynia odbyła się ceremonia oficjalnego nadania imienia holownikowi. Matką chrzestną Fairplay-37 została Małgorzata Urbańska z Fairplay Towage Polska. 

Zaraz po symbolicznym rozbiciu butelki szampana o kadłub Fairplay-37 zgromadzeni uczestnicy wydarzenia mogli podziwiać krótki pokaz możliwości dwóch innych holowników Fairplay Towage Polska, które wykonały na basenie portowym przy Nabrzeżu Francuskim tzw. "balet holowników", wykorzystując m.in. systemy armatek przeciwpożarowych pracujące na statkach. Chętni mogli także wejść na pokład Fairplay-37 i zajrzeć w każdy zakamarek nowego holownika.

– Dziękuję wszystkim zgromadzonym gościom za przybycie i świętowanie chrztu naszego nowego holownika Fairplay-37. To ważna uroczystość dla naszej firmy. Tym bardziej, że znajdujemy się w historycznym miejscu. W obecnym Muzeum Emigracji w Gdyni mieściło się biuro naszej firmy – powiedział Arkadiusz Ryż, Offshore Wind Project Manager w Fairplay Towage Polska. – Nasza nowa jednostka pozwoli nam wejść na nowy rynek, który się właśnie tworzy – offshore wind w Polsce, budowę polskich farm wiatrowych, w którym, mamy nadzieję, Fairplay-37 odegra znaczącą rolę – dodał Ryż.

Fairplay Towage Polska zamówiła holownik u jednego z liderów ich produkcji – grupy Damen. Ta z kolei zleciła jego budowę gdańskiej stoczni Safe, która specjalizuje się w budowie kadłubów tego typu jednostek. Jednakże Fairplay-37 był pierwszym holownikiem typu Shoalbuster, który powstał w Gdańsku w całości. 

– To projekt, z którego jesteśmy dumni, bo jest to w zasadzie polski projekt. Oczywiście mieliśmy swój wkład, udostępniając stoczni projekt i asystując jej w budowie. To ważne, żeby wszyscy zdawali sobie sprawę z tego, że to polski projekt dlatego, że statek został tutaj zbudowany, tutaj przekazany i tutaj będzie operował – tłumaczy Joschka Böddeling, Sales Manager w Damen Shipyards Group. 

Fairplay-37 jest pierwszym we flocie Fairplay wielozadaniowym holownikiem. 

– Dzięki niskiemu zanurzeniu oraz klasie lodowej może pracować przez okrągły rok i zawijać do mniejszych portów polskich, takich jak Ustka, Łeba, Władysławowo – tłumaczy Arkadiusz Ryż.

Maksymalne zanurzenie holownika to 3 metry, zaś zanurzenie robocze wynosi około 2,80 metra. Holownik mierzy 27 metrów długości. Wyróżnia się dużym, ponad 70-metrowym wolnym pokładem, przydatnym m.in. przy obsłudze kotwic. Ma otwartą rufę ze specjalną rolką do wciągania boi i kotwic. Wyposażony został także w dźwig o wysięgu 14 metrów i udźwigu do 8 ton, a także hydrauliczną wciągarkę ze stalową liną. Fairplay-37 będzie mógł także transportować do dwóch kontenerów 10-stopowych i do 12 osób. Takie możliwości sprawiają, że statek będzie mógł wspomagać obsługę jednostek handlowych w portach, ale także prowadzić operacje holowania, asystować przy pracach pogłębiarskich, choć przede wszystkim przeznaczony jest do projektów offshore – morskich farm wiatrowych i platform wydobywczych. Holownik spełnia także wymogi emisji IMO Tier III. 

Co ważne, jego budowa, biorąc pod uwagę rozwój projektów morskich farm wiatrowych na polskim wybrzeżu, jest uzasadniona ekonomicznie. W najbliższym czasie załoga Fairplay-37 nie powinna narzekać na brak zajęć. 

– Wielu naszych klientów już z niecierpliwością oczekuje wejścia do eksploatacji Fairplaya-37. W tym momencie mamy otwartych kilka zapytań, widzimy, że w najbliższych latach będzie bardzo duże zainteresowanie wynajmem tej jednostki. Nie boimy się o jej przyszłość i zatrudnienie przy projektach na Bałtyku – zapewnia Arkadiusz Ryż, Offshore Wind Project Manager w Fairplay Towage Polska.

Dziękujemy za wysłane grafiki.